Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-06-03, 04:28   #1
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Question Mappning av flera texturfiler till samma box mm.

Hej

Fick plötsligt lite lust till gmax igen och tänkte göra en stor lagerbyggnad med ProtoLars.

Men då undrar jag hur man kan mappa flera texturfiler till ett o samma objekt (box)? Jag vill alltså ha nån face med en annan textur utan att ha allt i samma fil.

Det underlättar ju tiling om man kör med en separat fil till varje texur som skall "tilas" tror jag...
Eftersom byggnaden blir rätt stor så sparar jag ju mycket i filstorlek om man repeterar samma textur.

Drar man en ny textur till en box så ersätts ju den gamla

Måste man helt enkelt göra en separat plane av den sidan som skall ha egen textur?

Förresten, hur hög brukar en lastbrygga vara för gods där pallar skall kunna dras över till vagnen? 1.5 meter kanske?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg warehouse.jpg (143.6 KB, 69 visningar)

Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-06-03 klockan 04:33.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-06-03, 08:13   #2
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Ett sätt att göra detta på är

Se till att du har Edit mesh pålagt och välj sedan polygon.
Makera sidan du vill ha annan textur på och högerklicka. Välj där Detach.

Nu blir bara den sidan ett helt eget objekt som du sedan kan lägga på en helt annan textur.

Ett annat sätt är ju att ha en texturfil med både tegelväggen och det andra du vill ha med och då slipper man dela upp byggnaden i mindre delobjekt enligt beskrivningen ovan.
Gammal 2005-06-03, 16:05   #3
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Ett sätt att göra detta på är

Se till att du har Edit mesh pålagt och välj sedan polygon.
Makera sidan du vill ha annan textur på och högerklicka. Välj där Detach.

Nu blir bara den sidan ett helt eget objekt som du sedan kan lägga på en helt annan textur.

Ett annat sätt är ju att ha en texturfil med både tegelväggen och det andra du vill ha med och då slipper man dela upp byggnaden i mindre delobjekt enligt beskrivningen ovan.
Ah, detach är ju perfekt, Tack!

Jo, normalt lägger man väl allt i en fil men då blir det problem om man vill repetera en av texurerna både i höjd och sidled. I allafall blir det problem för mig

Fast man kan kanske först ställa in repeteringen med UVW Map och sedan ta Unwrap UVW och där ställa in området i filen som skall repeteras. Hmm...
Gammal 2005-06-03, 16:28   #4
KMW
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Nu sysslar ju inte jag med Trainz men jag råkade se denna tråd i forumöversikten.

Det är riktigt att du går in i Edit mesh och väljer den eller de polygoner som ska textureras med en annan fil. Dock behöver du inte separera dem till ett eget object utan applicerar den nya texturen med polygonerna valda. De polygoner som inte är valda kommer behålla den gamla texturen. Texturmappningen kan alltså göras ned på polygon nivå. Så fungerar i alla fall då jag gör modeller till MSTS men jag utgår från att det fungerar likadant när man bygger för Trainz.
Mappning och repetering gör du också med polygonerna valda för att inte påverka de andra polygonerna som är mappade till andra texturer.

Mvh Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-06-03, 17:03   #5
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW
Nu sysslar ju inte jag med Trainz men jag råkade se denna tråd i forumöversikten.

Det är riktigt att du går in i Edit mesh och väljer den eller de polygoner som ska textureras med en annan fil. Dock behöver du inte separera dem till ett eget object utan applicerar den nya texturen med polygonerna valda. De polygoner som inte är valda kommer behålla den gamla texturen. Texturmappningen kan alltså göras ned på polygon nivå. Så fungerar i alla fall då jag gör modeller till MSTS men jag utgår från att det fungerar likadant när man bygger för Trainz.
Mappning och repetering gör du också med polygonerna valda för att inte påverka de andra polygonerna som är mappade till andra texturer.

Mvh Anders
Tack för tipset, det måste jag testa!
Gammal 2005-06-06, 22:54   #6
Tomas
STW-member

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

om jag inte missminner mig så är det 1650mm r.ö.k. som gäller för godsplattformar.

/Tomas
Gammal 2005-06-06, 23:36   #7
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas
om jag inte missminner mig så är det 1650mm r.ö.k. som gäller för godsplattformar.

/Tomas
Tack för tipset Tomas, men vad står r.ö.k för egentligen? Rakt över, um...

Nedan en bild på första testet i Trainz.
Gör nog rampen upp smalare så spåret kan gå förbi, verkar inte gå att infoga en osynlig "slut på spåret" signal i en vanlig modell? Tänkte att om man kunde dra spåret osynligt längre fram i rampen och där ha "slut på spåret" så skulle även AI-tåg stanna rätt.

Tänkte även animera de två första portarna så de styrs av ProtoLARS och öppnas när vagnar stannar men vet inte om jag orkar nu
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_292_resize.jpg (77.9 KB, 33 visningar)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:55.