![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Hej!
Vi användare av Radio Mobil och HOG kanske har märkt att det uppstår sprickor och kammar där baseboarden möts? Någon som vet hur man fixar så att de inte uppstår? Hälsningar
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Jag har tittat lite grann på det här (alltså ovanstående). Det går att ta bort dem. Lägg en järnväg rakt ovanför kammen med ett antal spline. Placera ett par korta järnvägssnuttar vid sidan. Använd Get Vertex Heigh på de korta bitarna. Applicera värdena på banan på kammen och kör slutligen med Smooth Spline. Resultatet blir hyfsat.
Ännu bättre blir det om man tar bort kartbildens "moln och får fram rutmönstret. När man har tagit ner kartbilden och fört över den till Photoshop kan man med hjälp av verktyget Lassot ta bort "tomytorna". Ringa in ett område med lassot och deleted därefter . d v s en form av friläggning. Senast redigerad av Nils Blid den 2010-11-04 klockan 23:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Hej Nils!
Ingen dum idé. Jag har förstått att man alltså tar höjdvärdena från rälssnuttarna vid sidan om kammen och för över dom till rälsen på kammen och sedan jämnar ut. Det andra förslaget lät lite mer komplicerat. Tack för detta. ![]() Hälsningar
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Det här med att kammar bildas när baseboarden möts är ett märkligt - och kanske irriterande problem. Jag har lagt upp en SRTM-yta som omfattar fyra baseboards. I dessa bildas en kam drygt en baseboards längd i nord-sydlig riktning. I övrigt helt OK.
Obegripligt. Jag kommer därför att titta lite närmare på problemet. Jag vet inte; det kanske inte är så stort som det först verkar. Mitt recept ovan är kanske tillräckligt. Det skall kontrolleras Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Instämmer att det är märkligt för det kommer och går och uppstår lite hur som helst. Det går ju också bra att använda markutjämningsverktyge, vilket du säkert känner till. Fast på branta väggar blir det gärna lite "våningar", alltså svårt att få en lutning på eländet. Hur som helst, alltsammans döljs ju av träd och annan vegetation i slutänden. Hälsningar
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Jag har gjort en liten test som omfattade 36 baseboards. I nordsydlig riktning uppträder kammar och dalar i 17 av de 36 baseboarden. Däremot förekommer inte eländet i östvästlig rikning (reservation p g a synen).
Träd och buskar döljer, det är helt rätt, men pass på när en järnväg eller väg läggs i nordsydlig riktning. Jag har dessutom testat några kartor. Internet Map Point imponerar. Den tar med alla vägar - även de minsta körbara. Man skall däremot vara försiktig - kartbilden stämmer inte alltid. Bygger man upp ett trovärdigt samhälle bör man kolla med Google Earth. Lokalkännedom är bra när det gäller höjder. Dock; ett synnerligen användbart verktyg. Nisse |
![]() |
![]() |