![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Hej, jag tycker det är ruskigt roligt att fotografera makro, men mitt objektiv är inte riktigt gjort för det. Har ni några tips på makroobjektiv som är bra?
Kameran är Nikon D60. Tack på förhand
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2006
|
![]()
Tamrons 90/2.8 sägs vara riktigt mycket objektiv för pengarna när det gäller makro, dock är AF:en ganska slö och osäker men makrofotografering är oftast smidigast med manuell fokus. Tror att den gluggen går för runt 4000 nu, kanske 4500 i och med den svaga kronan. Hur som helst, väldigt skarp glugg till ett relativt lågt pris.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
|
![]()
Här är Tamorons nya 90:a. Nu har den fått inbyggd motor också så den passar bra på D60. Här på Scandinavian Phot
Ta en kik på denna listan så hitar du alla som finns till Nikon. Lista på makroobjektiv till Nikon För att du ska få autofokus behöver Nikonobjektiven heta "AF-S". Det finns en annan aspekt att fundera på och det är vilken brännvidd du vill ha. Nikons 60mm-makro tycker jag käns lite för kort i fall man ska plåta små saker. En 90mm, 100mm eller 105mm är mer allround tycker jag. En 180:a är för långt kan jag känna. Du får tänka på att det alltid är fast brännvidd och att du har en brännviddsförlängning med din kamera på 1,5. Du behöver inte tänka på att du ska ha en stor bländare för att få ett kort skärpedjup när det gäller makroobkejtiv. I och med att närgränsen är så kort kommer det bli korta skärpedjup ändå. Dock kan en stör bländare vara bra om man ska fotografera i svagt ljus. Lycka till! Tillägg:Och om du hittar en optik du är intresserad av så kan du med fördel kolla på Photozone.de för att se om optiken är bra och prisvärd. Det är inte alla optiker som finns testade på alla olika kameramärken. Om det är med Nikonfattning du är intresserad av så kan man kolla på Canon om den finns där. Egentligen kan man inte jämföra mellan olika fattningar, men det ger en god fingervisning om optikens prestanda. Senast redigerad av Alexander Ödman den 2009-05-15 klockan 15:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Om det står att närgränsen är 0.18m vad menas med det? Kan man inte ha kameran närmare det?
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Tidigare Traindriver94
|
![]() Citat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Tidigare Traindriver94
|
![]() Citat:
De andra är så pass dyra att jag inte vill lägga så mycket pengar på det. Jag är nöjd om man kan få skarpa makrobilder, sen så får man se till att man inte skuggar motivet för mycket ![]()
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Jodå, MF är smidigast vid makrofotografering, men varför behöva låsa sig till en typ av fotografering med det objektivet? I och med att makroobjektiv är så pass skarpa och ljusstarka fungerar de också utmärkt som porträttobjektiv, och där är inte MF alltid smidigast.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Tidigare Traindriver94
|
![]() Citat:
EDIT: Nej, hade fel.. EDIT igen: Hur vet jag att ett objektiv som inte är Nikon har autofokus?
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! Senast redigerad av Micke.L den 2009-05-15 klockan 17:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Nikons original som heter AF-S eller AF-I, Sigmas HSM och Tamrons där det står att de har inbyggd fokusmotor funkar för D60 och D40-modellerna, på andra Nikon-kameror får man AF med alla AF-objektiv till Nikon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
|
![]() Citat:
Det är en soppa.... Men Alex förklarade bra. Du är med på att det finns olika typer av AF, med skruvfokus och med inbyggd motor? Till D60 måste du ha inbyggd motor för att få AF i och med att det inte finns någon autofokusmotor i kamerahuset. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Tidigare Traindriver94
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#15 |