Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-05, 04:14   #1
Jared
Tidigare Ugglan_1

Reg.datum: Jun 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Jared
Standard Småstaden Gävle

Ursäktar för den dåliga rubriken har ingen fantasi när det gäller rubrik. Men här följer en bild när vi var på väg från Gävle C till museèt.

Konstruktiv kritik mottages tacksamt
Gammal 2008-01-06, 00:55   #2
Alexander Ödman
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Standard

Bilden säger inte så mycket. En bra bild har oftast någon form av budskap. Det behövet INTE vara så, men det gör för det mesta bilden bättre.

Fundera på varför du tar bilden. Om svaret inte är tydligt, utan det var lite roligt eller fint eller om du inte riktigt har något svar, tänk igenom en gång till. Ska du verkligen ta bilden? Går det att göra bättre? Och när du "övertygat" dig själv om att det kan bil en bra bild, fundera på om betraktaren kommer att förstå ditt "budskap"/anledning till att du tog bilden. Kräver bilden att betraktaren har någon kunskap/erfarenhet/förförståelse som inte förmedlas av bilden? Kommer man då att förstå...?

Jag tycker faktiskt inte att detta är en bra bild.

Ett kortare skärpedjup hade kunnat lyfta fram någon del av bilden som du vill visa.

Om det nu inte är trädet du vill visa hade det vart bra att inte ha med så mycket träd.

Tyvärr är ljuset inte så snällt, det är lite platt vilket gör bilden lite tråkig. Man kan inte ta bilder i alla ljus. Lika ofta som jag tar en bild, låter jag bli att ta en bild för att ljuset är fel. Men man måste ju såklart testa sig fram för att "lära sig ljuset", så på't det igen!

Miljön i bakgrunden är liiite för rörig och tydlig för att man ska ta till sig bilden. Ett kortare skärpedjup eller en annan komposition hade kunnat ändra på detta.

Lite tankar från mig. Du uttryckte en stark vilja efter konstruktiv kritik, hoppas det är konstruktivt. Sen är det ju inte så att jag har något facit. Jag har tagit massor av sådana här bilder, och blivit toksågad, så jag vet hur det känns. Låt dig inte nedslås utan ta till dig det som du känner att du förstår. Lycka till! Ser fram emot fler bilder!
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 04:07   #3
Jared
Tidigare Ugglan_1

Reg.datum: Jun 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Jared
Standard

Jag låter mig absolut inte nedslås... All form av kritik kan göra mig till en bättre fotograf och ge mig fler tankar. Dessutom vet jag att du gör detta för att hjälpa mig med min utveckling inom fotografi och det är bara kul att du tar ställning till detta Jag tyckte om bilden på sitt vis... Ganska naket nu på vintern, men alla delar sin egna lilla uppfattning
Gammal 2008-01-06, 14:39   #4
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Alex: Man kan ta bilder i alla ljus, viktigast är att man har rätt vinkel och inte har ljuset direkt i bländaren eller där det bildas irriterande skuggor. I denna bilden finns dock ett något irriterande ljus som speglas olyckligt konstigt på trädstammen.

Sen har Jared inte riktigt lyckats få fram ett budskap, kanske inte så passande rubrik heller för den delen. Men som alltid (oftast iaf) finns det lösningar på problemen. I detta fall valde Jared något fel vinkel för ljusets skull och dessutom fel fokus, kanske skulle han valt något annat objekt/motiv och fokuserat på det?

Visst finns det olika vyer och perspektiv på olika budskap, jag hade helt klart valt ett bättre budskap, t.ex. en gata där stämningen är livlig eller rent av övergiven.

Jag tror du kan bättre än vad du visar, men fotografering är inte bara att leta upp motiv och plåta med rätt inställningar, det krävs lite mer än så. Ett starkt exempel är om bilden är lämplig för efterbehandling eller kanske det starkaste exemplet, om den överhuvudtaget förmedlar ett budskap som de utvalda tittarna/bedömarna förstår.

Där har du extra konstruktiv kritik, kanske skulle lägga till att du får se över dina kamerainställningar lite mer, tycker bilden är lite för grynig och komprimerad, känns som det är en originalbild som trycks ned så att bildkvalitéten försvinner en aning. Ser ut som den både är oskarp och för skarp på en gång.

Med pardon för några stavfel.

PS.Alex har en fotokurs på PDF som hjälpte mig en aning i mitt fotograferande. Jag har den också, om du är intresserad för överföring via msn. DS
Gammal 2008-01-06, 14:59   #5
Erik Götborg
Skånsk användare

Reg.datum: Oct 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Alex: Man kan ta bilder i alla ljus, viktigast är att man har rätt vinkel och inte har ljuset direkt i bländaren eller där det bildas irriterande skuggor. I denna bilden finns dock ett något irriterande ljus som speglas olyckligt konstigt på trädstammen.

Sen har Jared inte riktigt lyckats få fram ett budskap, kanske inte så passande rubrik heller för den delen. Men som alltid (oftast iaf) finns det lösningar på problemen. I detta fall valde Jared något fel vinkel för ljusets skull och dessutom fel fokus, kanske skulle han valt något annat objekt/motiv och fokuserat på det?

Visst finns det olika vyer och perspektiv på olika budskap, jag hade helt klart valt ett bättre budskap, t.ex. en gata där stämningen är livlig eller rent av övergiven.

Jag tror du kan bättre än vad du visar, men fotografering är inte bara att leta upp motiv och plåta med rätt inställningar, det krävs lite mer än så. Ett starkt exempel är om bilden är lämplig för efterbehandling eller kanske det starkaste exemplet, om den överhuvudtaget förmedlar ett budskap som de utvalda tittarna/bedömarna förstår.

Där har du extra konstruktiv kritik, kanske skulle lägga till att du får se över dina kamerainställningar lite mer, tycker bilden är lite för grynig och komprimerad, känns som det är en originalbild som trycks ned så att bildkvalitéten försvinner en aning. Ser ut som den både är oskarp och för skarp på en gång.

Med pardon för några stavfel.
Tänk vad du kan Schultz...
Gammal 2008-01-06, 20:21   #6
Alexander Ödman
Medlem

Standard

Citat:
Alex: Man kan ta bilder i alla ljus, viktigast är att man har rätt vinkel och inte har ljuset direkt i bländaren eller där det bildas irriterande skuggor.

PS.Alex har en fotokurs på PDF som hjälpte mig en aning i mitt fotograferande. Jag har den också, om du är intresserad för överföring via msn. DS

Rent tekniskt sett kan man alltid ta en bild, slutaren går alltid att öppna. Men fotografi handlar om ljus, och har du inget ljus, för dåligt ljus, för platt ljus eller för lite ljus så bilr det ingen bra bild. Det finns ljussituationer där man helt enkelt inte kan få en okej bild.

Men det är som sagt min åsikt, har inte någon som helst intention att pracka på den på någon.

Ser helst att du inte sprider PDF:en vidare. I och med att det inte är jag som har copy:n på den, utan endast har fått ett muntligt OK till att dela med mig av den, så vill jag ha lite koll på vem som har fått den. Lite paranoit kanske, men så är det.
Gammal 2008-01-06, 20:22   #7
Alexander Ödman
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jared
Jag låter mig absolut inte nedslås... All form av kritik kan göra mig till en bättre fotograf och ge mig fler tankar. Dessutom vet jag att du gör detta för att hjälpa mig med min utveckling inom fotografi och det är bara kul att du tar ställning till detta Jag tyckte om bilden på sitt vis... Ganska naket nu på vintern, men alla delar sin egna lilla uppfattning
Vad bra!

Senast redigerad av Alexander Ödman den 2008-01-06 klockan 20:23.
Gammal 2008-01-07, 00:42   #8
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Götborg
Tänk vad du kan Schultz...
Härlig attityd... Inte.

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 15:03   #9
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Alexander Ödman
Rent tekniskt sett kan man alltid ta en bild, slutaren går alltid att öppna. Men fotografi handlar om ljus, och har du inget ljus, för dåligt ljus, för platt ljus eller för lite ljus så bilr det ingen bra bild. Det finns ljussituationer där man helt enkelt inte kan få en okej bild.

Men det är som sagt min åsikt, har inte någon som helst intention att pracka på den på någon.

Ser helst att du inte sprider PDF:en vidare. I och med att det inte är jag som har copy:n på den, utan endast har fått ett muntligt OK till att dela med mig av den, så vill jag ha lite koll på vem som har fått den. Lite paranoit kanske, men så är det.
Okej, då ska jag inte sprida den. Men Internet är fullt av både fakta och skit om hur man hanterar en kamera på rätt sätt.

Är ljuset lite dåligt finns ändå en möjlighet att använda ISO, dock ska man inte använda för höga ISO-tal, det är då bruset och kornen kommer fram i bilden.
Gammal 2008-01-07, 23:34   #10
Alexander Ödman
Medlem

Standard

Citat:
Är ljuset lite dåligt finns ändå en möjlighet att använda ISO, dock ska man inte använda för höga ISO-tal, det är då bruset och kornen kommer fram i bilden.
"ISO" använder du ju hela tiden. ISO --> ett mått på ljusskänsligheten --> Fotografi bygger på att man har något som är ljuskänsligt och utsätter det för ljus, exponerar. Men kan alltså inte välja/inte välja att använda ISO.

Men det finns en gräns för hur högt man kan pressa ljuskänsligheten, just på grund av det du skriver.

När man plåtar med film går det dock inte att ändra ISO inför varje bild, så då är det inte så mycket att göra åt om ljuset inte räcker.

Mycket teknik, men det gäller att hålla koll på begreppen och vad det är man pratar om.

Senast redigerad av Alexander Ödman den 2008-01-07 klockan 23:35.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:35.