Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-04, 13:23   #1
Jonmpa
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile Så här gjorde jag för att förverkliga många av mina drömmar...

Vet ni vad jag kan göra som inte många kan, men nog kanske gärna skulle vilja?
Jo jag kan spela in det där ding ding ding som låter innan föraren börjar prata från en gammal VHS-C kasett och sedan köra över det på en mdskiva genom en länkkabel mellan tv:ns ljudutgång via mixern till den tomma mdskivan i den stora mdspelaren av proffsmodell sedan spelar jag då upp dettaa ding ding dong, sedan har jag även en trådlös mikrofon och dennas receiver är inkopplad på mixern så jag ställer in ljudet på receivern och på mixerns micvolym på kanal 1 där receiverns sladd sitter, sedan tar jag och kopplar en ingående kabel från en av mina två mdspelare där jag sätter den där ding ding dong md:n, sedan sätter jag en annan ingående kabel som också sitter i mixern, jag har tre ingående kablar på mixern bak i min scanner som är trunkad för tunnelbaneradions röda, gröna och blåa linje, jag ställer in vilken av dom jag vill ha höra genom en idkod helt laglydigt vad jag kan förstå, jag är med i Yahoo gruppen Radioscan och där finns info om hur man trunkar tunnelbaneradion så att man slipper höra all SL tågradio på samma kanal och vet inte vilken som pratar för stunden
Sedan om jag vill så kopplar jag även en kabel från min stora md till mixern så att jag kan spela in och den tredje ingående kabeln på mixern ansluter jag där högtalarkabeln brukar sitta fram på hårddisken, sedan startar jag vid en startstation med c20 tåget och sedan startar jag inspelningen om jag har en sådan pågående för min blivande tågresa med c20:an och när jag tycker det är dags så kommer: Ding Ding Dong genom ett knapptryck på playknappen på lilla md:n med Ding Ding Dong md:n i och då kommer ding ding dong sedan börjar jag säga "Tåg till Norsborg, ta plats, se upp för dörrarna och dörrarna stängs", jag har även högtalare kopplat till stormd:ns ljudutgång så detta hörs i hela rummet annars om det är sent så kan jag koppla hörlurar till mixerns hörlursutgång och reglera hur högt jag vill, ganska högt kan man få faktiskt, det mest fantastiska är att alltsammans går att höra samtidigt i högtalarna eller i hörlurarna i slutänden: C20 tåget, Ding Ding Dong och eventuella anrop på tågradion.

Annars kan jag ju vilket jag också har gjort: Köra på detta viset utan scannern och hårddiskanslutningen få det att låta som ombord på m/s Väddö, Vaxö, Viberö, Vånö, Värmdö, Rc tåg, Gammal sittkupè på Rc tåg, Cinderella I, Cinderella II eller Arlanda Express, jag har spelat in dessa ding dong och ding ding dong på en annan md från andra videokamerafilmer ansluten i dvd:ns RCA ingång eller från en annan VHS-C kasett instoppad i videon med hjälp av en VHS-C adapter in i videon och en av dom ingående kablarna på mixern ansluten i tv:n och typ full patte på tv:n och inspelning på en tom md i stora mdspelaren och sim sala bim så nu kan jag när jag vill sitta vid fönstret med lilla md:n ansluten till mixern på med ingående kabel från hörlursuttaget på lilla md:n och trådlösa micken i handen redo och:
"God middag och välkomna ombord på m/s Östersjön som idag kör tillsammans med Cinderella II ut mot Vaxholm, Grinda, Gällnö, Sandhamn, Harö och Hagede, biljetter löser ni på biljettkontoret nere längst fram i fartyget och så är vi tacksamma om ni lämnar biljetterna när ni kliver iland".

Även om det verkar så så är jag ingen ljudtekniker, jag har experimenterat mig fram till dessa ljuvligheter så det så utan handböcker, så lite duktig måste jag ju vara på området iallafall eller, alltsammans köpt ute i handeln för billiga pengar: mixern och mickpaketet köpt på Musikbörsen för sammanlagt nån tre lakan, mixern av märket Behringer kostade 999, ett kap med andra ord, liten, men otroligt funktionell för sammankopplingar av alla de slag mickpaketet är äkta AKG och paketet heter sångpaketet, lilla md:n som benäms ovan var ett riktigt kap: 500 på blocket nästan oanvänd, fälld i golvet några gånger av mig, men håller i alla väder ändå
stora md:n fick jag ihop med ett hundratal mdskivor med popmusik på och en till liten reserv md, undermodell till den jag mest använder även detta på blocket för 800 och inte nog med det så har alla 3 LONG PLAY så fem timmars underhållning per skiva gud vad jag älskar mdtekniken, kan även överföra musikkasetter och cdmusik, midimusik till md, det ni, det är musikhistoriens bästa apparat alltså, förverkliga era kaptensdrömmar, tågförardrömmar, sångaredrömmar och mycket mer, det är iallafall vad jag har gjort nära på med sångaredrömmen också, har gjort en egen live md härhemma med hjälp av lilla, stora md:n och midimusik på en tom md och så mixerns fantastiska FX ljud förstås vilket skönt eko, långt över karaoke alltså, nä nu måste jag sluta, men jag ville bara berätta hur kul man kan ha med enkla medel. Mvh Johnny Nilsson

PS jag har mp4 spelare också, men det är bara skit alltså om man jämför man kan inte ens använda vanliga hörlurar till den utan öronsnäckor "BRR sa Casper" DS
Jonmpa besöker inte forumet just nu  
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:27.