![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Jag undrar vilken hastighet som är vanligast för godståg. om det nu finns nån sån regel gällande hastigheter. tänkte nämligen försöka mig på att lägga in olika hastighetsbegränsningar för passagerartåg och godståg. men jag vet inte vilken hastighet godståg brukar köra i.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Enkel fråga som är svår att svara på men jag ska försöka.
Varje fordon har en Största Tillåten Hastighet. I ett tåg är det det fordon som har den LÄGSTA Sth som bestämmer tågets Sth. Sen varierar Sth för vissa vagnar beroende på hur mycket vagnen är lastad. T ex har en tunglastningsvagn som Uaai-y en Sth på 90 Km/h olastad men 45 Km/h om lastad till 125 ton och bara 30 Km/h om lastad upp till maxlasten 173 ton. Om vi tittar lite på årtal så var 70 Km/h Sth för de flesta godsvagnar före 1950. När UIC-märkningen infördes 1964 var 90 Km/h det normala. Underlittra s kom med UIC-märkningen och innebar Sth 100 Km/h. Senare kom även underlittra ss som betydde "över 100 Km/h" men då oftast bara olastad.
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
så om jag tolkar dig rätt. vilket inte var lätt =) så kan jag sätta sth till 90 km där hastigheten igentligen är mer?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
STW-member
|
![]()
100km/h på godståg är väl det mest förekommande, iallafall på de godståg jag kört.
/Tomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
|
![]()
Körs inte posten i 160km/h??!!
Andreas |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Jo posttågen går 160 km/h men de är också de enda som går i den hastigheten
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
tack! vanliga godståg är vanligaste hastighetern 100. posttåg får gå i 160.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
Kör inte biltåg i 120 lastade som olastade?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
nu ska vi inte krånga till det
![]() |
![]() |
![]() |