Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-30, 00:01   #1
magnus_y1
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard Varför blir det så här då???

När jag öppnade min rutt idag såg det ut så här. Att det skulle gå att åtgärda tror jag ju inte, men som tur väl har jag bra med backup. Undrar bara om någon vet varför det blir så här så jag e kan undvika det i framtien eller har jag helt enkelt råkat ut för en a de välkända buggarna i MSTS.

Magnus
Bifogade bilder

magnus_y1 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-10-30, 00:09   #2
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Vad som orsakar en sån här sak är svårare att säga... Man kan ha kört för länge, man har gjort nått litet, som MSTS uppfattar som illegalt, eller nån skrivning till databasen har misslyckats så pekare kommit snett...

En sak du skulle kunna göra innan du dammar av backuppen är att göra en rebuild... Kanske kommer den att stoppa, men anteckna då vilka koordinater den stoppat på. Öppna RE och gå till dessa koordinater, kanske hittar du ditt bekymmer där... Även om det inte syns något, ta bort delen som va på den rapporterade kordinaten, kör en rebuild igen.

Om det inte är mycket arbete sedan du gjorde backuppen så är det ju lugnt, då är det bäst att lägga tillbaka den. Men, felsökandet enligt ovan kan dock ge lite kunskap och löser den dessutom bekymmret är det ju topp.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-30, 15:38   #3
HAI
Medlem

Reg.datum: May 2003
Skicka ett meddelande via MSN till HAI
Standard

To sporvekslere kan ikke ligge med "enden" mot hverandre. Se bilde.

Legg en liten skinnebit i mellom, f.eks. en på 10m, håper at det går da
Gammal 2005-10-30, 20:18   #4
magnus_y1
Medlem

Standard

Mazz

Tack för tipsen, rebuilden stannade inte men istället för att få tillbaka spåren försvann de defenitivt, dessutom började x-antal carspawn krångla istället. Jag dammar av backupen och bygger om. Anledningen till problemet bör ha varit att jag satt för länge med Re finns deet någon rekomenderad maxtid för att undvika liknande problem?

HAI

Det ligger 1m bittar mellan växlarna är det för lite?

Magunus Backman
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-30, 20:34   #5
Mazz
Hedersmedlem

Standard

1m mellan 2 nodepunkter ska vara ok, men inte gärna mindre. Angående hur länge man kan köra, står det i proportion till hur mycke RAM du har... Själv har jag 1G och det ger en bra byggtid. Boota alltid om vid rast/paus/fika/midda och du har inga problem... Hoppas på att du inte sysslar med maraton-bygg-pass...

Gammal 2005-10-30, 20:47   #6
magnus_y1
Medlem

Standard

Hmm har väll 384 MB som går att utnyttja 128 försvinner till grafik och ljud och eftersom datorn är bärbar är det inte bara att köpa mer..... Låter som mamn bör bygga max två timmar då.

Magnus
Gammal 2005-10-30, 20:59   #7
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Ahh, ja det är lite i understa laget... Jag hade betydligt mer problem med RE än vad jag har idag när jag hade typ 380MB, så har du möjlighet så är en uppgradering av minne ingen dum ide... Om det av praktiska skäl inte är en option, bör du sätta strikta gränser för din byggtid... Skulle du råka ut för att fönstret blir svart när du försöker göra nått, så är det bara att gå ut ur RE UTAN att spara, för då är det för sent... Sparar du då, så sparar du potentiella bekymmer..

Analogt med detta, försök komma ihåg att trycka på SAVE efter varje delpass, när du gjort nått som du ogärna vill tappa... I praktiken kan det bli varje 5-10 minut, eller om du gjort omfattande terrängjusteringar, spara innan du flyttar kameran till annat ställe...

Gammal 2005-10-30, 21:05   #8
magnus_y1
Medlem

Standard

ok tack för tippsen, jag skall sätta strikta tider alltså. men något svart fönster har jag inte råkat ut för än.

Magnus
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:46.