![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]()
Hej!
Jag har som sagt köpt in en billig moped i veckan och den går faktiskt riktigt fint för det pris jag gav för den! ![]() ![]() Dock så hoppade kopplingen ur i Fredags och den går numera åt fel håll, med andra ord går det aldrig att växla utan att man är "elak" mot motorn![8)] ![]() Jag visar mer på bilden här så någon kanske kan förstå?[ ![]() ![]() Om ni har ett forum eller liknande som behandlar Puch mopeder så vore jag ytterst glad, eller ja ett mopedforum i allämhet![8D] MVH: Olaf "vr98olli" Lindström ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Moderator
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Guest
|
![]()
Olli:
Det bör inte vara så märkvärdigt - har du försökt koppla loss wiren och sedan ställt om kopplingen (utan wire) för att sedan återmontera wiren ? Annars kan du kanske får tips på följande: http://www.veteranmopeder.com/moped3.htm //wilburt [8D] Dogs are never inhuman.. |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
|
![]()
Hej Olaf!
Du får helt enkelt vrida tillbaka kopplingsarmen moturs. På sidan av kopplingskåpan finns en ganska stor mutter (ca 30mm) som borde vara av grå plast på din modell, den kan du lossa och ta bort för att komma åt ”dragtappen”, i och med att man lossar den stora muttern så ges ”dragtappen” lite mer spelrum i sidled och det underlättar att få tillbaka armen. Eventuellt kan behöva vrida på ”dragtappen” (en spetsig plattång kan vara bra att vrida med) för att lättare kunna vrida tillbaka kopplingsarmen. Både axeln till kopplingsarmen och ”dragtappen” har en plan sida i sin i övrigt mer eller mindre axelrunda form och dessa ska lira mot varandra. Det bör gå relativt lätt att vrida tillbaka armen tills du kommer till det läge där den stora kopplingsfjädern som trycker ihop lamellerna påverkas, det vill säga ungefär klockan 9-11, klockan 12 är lika med framåt på moppen, när du kommit hit så är det bara att få wiren på plats, nu bör även ”dragtappen” vara ganska centrerad i mutterhålet om du fått de ”plana sidorna” mot varandra vilket är ett måste för kopplingens funktion, om inte annat för att få tillbaka den stora muttern i sitt hål. Hittar bara en ganska otydlig sprängskiss, men du bör kunna urskilja lite av det jag nämnt. http://user.tninet.se/~eyr284a/Bland...prangskiss.jpg Lycka till Kiefer |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Moderator
|
![]() Citat:
Ska kolla imorgon nrä det ljusnar. Annars så lämnar jag in den till en jag känner![ ![]() MVH: Olaf "vr98olli" Lindström ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Moderator
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
|
![]() Citat:
Det är kul om man kan vara till hjälp, fast det är några år sedan man höll på själv. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
finns någon väl säo kunnig person för att... | Tomas | Trainz - Allmänt om Trainz | 16 | 2004-05-12 23:38 |
Person påkörd i Sävsjö!!! | Olaf Lindström | Off-topic | 3 | 2003-08-01 21:38 |
Lokförare Sökes! | Dson | Virtuella Tågbolag | 4 | 2003-05-10 11:43 |
1 person omkom, blev påkörd av Pågatåget | Chessie System | Off-topic | 2 | 2003-02-19 20:24 |
Förslag på berömd person från England. | Pson | Off-topic | 5 | 2002-10-05 14:48 |