Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-01-05, 11:45   #1
CGD
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard Kan inte spara

Jag har ett helt nytt och nyinstallerat Trainz 12. Ändå kan jag inte spara något. Vad kan vara fel?
CGD besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-01-05, 12:20   #2
baloo406
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard

Får du upp något felmeddlande, när du provar att spara?
Gammal 2015-01-05, 15:43   #3
CGD
Medlem

Standard

Jag har laddat ner en bana, Coal County Railroad. http://forums.auran.com/trainz/showt...ounty+Railroad inlägg 560.
Jag har sparat om banan under ett annat namn och det är i den jag försöker göra en del ändringar. De första ändringarna var att jag bytte portalenerna till Re-railportalen. Det gick bra men samtidigt som jag sparade ändringen dog programmet men när jag fick igång det så var ändringarna med. Jag har sedan försökt ändra och lägga till olika saker under "Edit Session" men då sparas ytterligare en kopia med samma namn men ändringarna är ändå inte med.
Felmeddelande. Föst då får jag Windows 8.1 vanliga felmeddelande och så får jag även Trainz felmeddelande som jag kan skicka in. Det är tre textfiler som skickas in men jag vet inte var jag kan hitta dem.
När jag startar Trainz 12 så är det mycket sporadiskt som det loggar in hos N3V.

Senast redigerad av CGD den 2015-01-05 klockan 16:24.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-05, 16:33   #4
baloo406
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Jag har sedan försökt ändra och lägga till olika saker under "Edit Session" men då sparas ytterligare en kopia med samma namn men ändringarna är ändå inte med.
.
Är ändringarna inte med om du öppnar edit route, eller om öppnar edit session? Jag tror inte dom finns i Edit route, eftersom du Ändrar i session läge.

Att det sparas som en kopia, kan vara att du sparar den fel. Skriver du över den gamle routen / sessionen, eller sparar du routen och session som en ny under samma namn.

Senast redigerad av baloo406 den 2015-01-05 klockan 16:36. Anledning: Komplettering
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-06, 11:36   #5
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

TRS 2012 är ett eländigt program - inte minst för den svåra konsten att spara. Vad jag förstått arbetar man i route-läget - d v s lägger in spår signaler, träd och annat. Men signalerna skall konfigureras i sessionsläget, namnges etc.

Jag har mängder med signaler som skall in i banan. För varje signal jag lägger in skall jag, om jag förstått saken rätt, skifta över till sessionsläget och spara.

Ta exempelvis 20 blocksignaler. Samtliga kan läggas in som stolpsignaler i routeläget. Sedan skifta över till sessionsläget och namnge samtliga - men då har jag redan glömt bort vad jag ska göra.

Jag måste alltså ta signal för signal - ett riktigt elände. Risken att göra fel är stor. Alltså bygger jag i 2010, som är på många sätt ett bättre program.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-06, 14:26   #6
CGD
Medlem

Standard

I den nerladdade banan finns inga "Sessions". Om jag sätter ut ett tåg, vilket ju går bra, och sedan sparar detta så får jag ingen "session" utan spelet dör. När jag sedan startar om Trainz 12 så finns det två banor med samma namn och i en av dem så finns det tåg jag satte ut med. Men fortfarande så har jag inte lyckats spara någon "session".
Gammal 2015-01-06, 18:17   #7
baloo406
Medlem

Standard

Prova detta.

Den Routen som du laddade ner. Alltså orginalet så att säga. Öpnna den och gå in i Weiw Session. Har du ingen session från början.
Använd Create session.

När Serveyor startar, gå upp i main menu, sen edit session. Ge den ett namn och därefter tryck --save--.

Gå till main menu igen, och tryck på exit serveyor

Sen kommer du tillbaka till startsidan för Route. Kolla om du har fått en session i banan nu.
Har du det
Använd den och testa om du kan göra ändringar och sen spara den utan att, spelet dör. Spara den genom att skriva över namnet.
Gammal 2015-01-06, 19:32   #8
CGD
Medlem

Standard

Jag startar och går till banans "session" Här finns ju bara Quick drive. Jag trycker då på "create session" och efter en tids laddande så öppnar sig banan i surveyor. Jag går till "edit session". Ger den ett namn och lägger "Startup option" som jag då även ändrar i. Väljer sedan spara, men när jag trycker på OK så dör spelet och felrutan kommer upp. Inte heller har det skapats någon ny "session".
Felmeddelandet som kommer upp har ju skapat ett par loggfilar, men var finns de?
Kan ju lägga till att när jag startar spelet till CM så blir jag inloggad lika ofta som jag inte blir det. Fel på användarnamn eller lösenord påstås det.
Det händer aldrig när jag går till Forumet eller öppnar DS. Eller Trainz 2010 för den delen heller..

Senast redigerad av CGD den 2015-01-06 klockan 19:42.
Gammal 2015-01-06, 20:15   #9
baloo406
Medlem

Standard konstigt

Jag har inte sett detta fenomenet innan, var loggfilerna är vet jag inte. Jag har kollat runt lite men kan inte finna dom.

Skall kolla lite på engelska forumet om jag kan finna något.
Gammal 2015-01-06, 20:42   #10
baloo406
Medlem

Standard Jag igen.

Får du problem om du provar med någon annan route.
Det kan ha att göra med vilken build du har på Trainz.

Jag har kollat lite på engelska sidan angående din route. du kan läsa lite om det här. http://forums.auran.com/trainz/showt...ve#post1290255

Senast redigerad av baloo406 den 2015-01-06 klockan 20:43.
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-07, 09:03   #11
CGD
Medlem

Standard

Jag skall pröva med att installera om hela Trainz 12.
Jag skall då pröva hur det går att göra ändringar i Marias Pass X.
Hör av mig när det är gjort.
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:30.