![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Jag har labbat lite och provat en fransk tutorial i att använda PVEsofts program för att göra bumpmappning och reflektioner med GMax. (tuten finns här https://sites.google.com/site/thatshinewithgmax/ ) Det skall man ju egentligen inte kunna utan man måste ha 3Ds Max men det har PEVsoft fixat med "Listener for GMax" och "Images2TGA" http://members.optusnet.com.au/~villaump/pevsoft.htm Att klura ut hur man gör var inte så svårt och man kan faktiskt ha två export rutiner (för det är vad listener i mångt och mycket är) installerade samtidigt i GMax/Trainz asset creation studio. Bilden visar exemplet vilket är Ångdomen på No 2 från sina bästa sidor. Två mystifikationer har jag upptäkt. 1. Reflektien roterar inte runt horisonten när man åker runt på ett spår som går i en ring. Solen borde ju stå på ett ställe på horisonten så reflektionen borde ju vara vänd mot den? 2. Normal mappen ger tillfredställande bumpmappning dvs. fejkat 3d utesende. Men den ger också en alldeles matt yta vilket ni inte kan se, men som syns på den sida som inte är belyst. Trots allt verkar detta kunna användas på vissa meshar på ett lok, men kanske antingen reflektioner eller bumpmappning, inte båda samtidigt. --- Hm varför kan jag inte ladda upp en jpg fil som är på 179 KB ??
__________________
MVH / BjörnL Senast redigerad av bjornl den 2012-02-28 klockan 17:34. |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|