Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-11-13, 00:25   #1
LokKalle
Medlem

Reg.datum: Nov 2002
Standard Hur får man egna hus in i Trainz Editor/objekt?

Hej!

Har testat Trainz Asset Creation Studio ett tag och följt läromästarens video och text från början till slut.(Finns det inget ljud med hos Jean Meli`s AVI totorial nr 7).

När jag kollar i Gmax/Gamepacks så finns min mapp med där med tillsynes alla filer.(gmw,im,textur bitmappbild,textur.txt och config)

Videon slutar med utforskaren där det finns en mapp med samma namn som den som finns i gamepacks. Hos mig finns ingen. Har försökt med att kopiera min mapp från gamepacks till Trainz och försökt med zip?!?...mitt hus finns inte med i Trainz editor någonstans. Vad fattas? Tycker det är tråkigt eftersom jag tycker om att bygga objekt med Gmax. Ett suveränt cad, om man får säga så.

Någon som har svar på mina frågor?

Hälsningar LokKalle 55 bast

KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-11-13, 08:30   #2
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Jag antar att du är med på hur du exporterar en .im-fil (själva modellen) och sedan verkar det som om du lärt dig att köra "resource collector" också så att den samlar ihop texturerna och kopierar dessa till rätt plats (där din im-fil redan ligger)

Låt oss säga att du byggt ett hus i gmax.

Du exporterar huset och kallar det nisses_hus.im då måste mappen där det ligger också heta nisses_hus

När du sedan väl har en mapp som heter nisses_hus och i den foldern har nisses_hus.im och hustextur.texture.txt och hustextur.tga också då är det dags att skapa en config.txt

För att få en rätt configt.txt är det bäst att man har laddat ner den här

http://www.auran.com/trainz/creation...Procedures.zip

När config.txt är klar med rätta KUID och andra taggar är det bara att fytta hela mappen till Trainz\World\Custom\Scenery (iaf om det är ett hus du byggt)

Bli inte skrämd av config.txt Det är en hel del som ska in i filen men har man gjort en fil är det lätt sedan att återanvända filen till andra saker.

Har du fler frågor så är du välkommen att fråga på.

Lycka till!

/Fredrik
Forumvärd
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-11-13, 10:22   #3
LokKalle
Medlem

Standard

Tack för svaret Fredrik!

Är ny här på forumet och det skall bli kul att följa med här i framtiden. Finns en hel del att lära fårstår jag.
Det finns slangutryck här också ser jag. Taggar...hmm...Betyder väl tga-filer, antar jag. Eller? Skall nog först försöka lära mig få in det där enkla huset som finns med i videon, såg inte till någon tagg där.

Nåväl. Jag kommer väll på språket så småning om.
Låt oss säga att jag med den hjälp jag fått av dig lyckats med det hela. Hur märker jag det? Då jag startar upp Trainz ed. och plockar fram mitt landskap. (Kinnekullebanan vid Vänern med början på Hällekis med sin station och samhälle. Är uppväxt där och dragit spåret till Forshem c:a 5 km öster om Hällekis)Har det i objektpanelen skapats en "direktfil", heter väll det, likt USA, eller som det begav sig då jag laddade ned svenska signaler och vägskydd. Plötsligt så fanns Sweden med i huvud menyn. Fantastiskt. Är det så det fungerar? I så fall kan man väll skapa undermenyer bilar,hus,båtar o.s.v.

Jag var på www.lantmateriet.se och laddade ned banans sträckning. Har redan fixat en textur på 2*500m över Hällekis station. Antar att jag kan skapa ett objekt i objekpanelen som mall för att sedan klicka bort den när jag vet var allt skall stå. Det gåt väll inte att skapa en så stor textur som marktextur alltså, eller?.

Ja du Fredrik. Det var kul det här. Nu måste jag sluta med detta tills fram i kväll. Man har ju familj och jobb att se till också.
Hej så länge. Återkommer säker snart.

Med vänlig Hälsning

LokKalle

KAH
Gammal 2002-11-13, 10:47   #4
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Hej igen

Och välkommen till forumet. Visst är det skoj att skapa och bygga. Själva skapandet och byggandet är nästan mer kul än att köra runt...

Jag ska förklara vidare hur jag menade.

Nedan är ett exempel på hur en config.txt kan se ut till ett hus

kuid <KUID:12345:67890>
kind scenery
region Sweden
type House
name Nisses hus
category-region-0 SE
category-era-0 1960s
category-era-1 1970s
category-era-2 1980s
category-era-3 1990s
category-era-4 2000s
category-class BR
kuid-table {
}
obsolete-table {
}
trainz-build 1.3
asset-filename nisses_hus
username Nisses hus
thumbnail
author Nisse Hult
organisation
contact-email nisse@hult.com
contact-website
license

Med "taggar" menar jag en del obligatoriska rader som måste vara med i config.txt för att Trainz sedan ska kunna hitta din modell.

Allt du bygger MÅSTE ha ett KUID (ett slags id-nummer).

Om du inte redan har registrerat dig på Aurans forum tycker jag att du ska göra det på en gång. Då får du själv ett eget id-nummer som du använder när du gör modeller.

KUID är uppbyggt på det sättet att det ser ut som följande (som i exemplet ovan)

kuid <KUID:xxxxx:yyyyy>

xxxxx står för ditt eget id-nummer (som du får av Auran)
yyyyy står för det id-nummer som modellen får. Beroende på vad det är för modell du bygger bestäms numret av modellen.

Mer om detta står i filen som jag skrev länken till i mitt förra inlägg.

Jag vet att detta till en början kan te sig lite luddigt men fråga på så hjälper vi dig. När man väl kommit in i det är det rätt enkelt.

Om vi antar sedan att du fått allt rätt så statar du Trainz och går in i Surveyor (landskapseditorn), klickar på flicken där man ser ett litet hus. Då ska det under "region" nu finnas en region som heter "sweden" (om du angav just det i config.txt) och du ska kunna placera ut ditt hus. Du hade hittat en region som hette Sweden när du hade laddat ner signalerna så om du skriver config.txt rätt så kommer ditt hus att finnas där.

Jag är medveten om att det är mycket tekniska termer hit och dit innan man kommit in i det men som sagt. Vi är här för att hjälpa dig så fråga på om något är oklart.

Ingen fråga är för dum...

/Fredrik
Forumvärd
Gammal 2002-11-14, 07:45   #5
LokKalle
Medlem

Standard

God morgon!

Tack för svaret.

Visst! Det är tur att det finns någon/några att fråga då man sitter fast. Så det är väll lika bra att fortsätta frågandet.

Först. Vet du om det finns någon buggfix att ladda hem till Assan Creation Studio? Kan inte sätta upp helskärm enskilt på de två windows till vänster. Det finns en smal gul list på de rutorna också de till vänster om de båda. När jag klickar så blir de bara stora där de är i utgångsläget, så att säga. Kvittar om jag ändrar dem till upp/ned höger/vänster o.s.v.
Har installerat om några gånger men felet kvarstår trots fullständig scandisk m.m. Kanske skall jag ladda hem filen på nytt?

Så minsan. Det räcker alltså inte med de två enkla rader i config.txt så som videon och texten visar. kind scenery
light 1 Nähä.Inte det.

Har kollat lite på exemplet du gav mig om hur det kan se ut och om jag inte är alldeles ute så är väl category-region 0-4 hänvisning till husets väggar och tak. Man kan vist namnge dem (Ytorna) i texturediorn om jag förstått det hela rätt. I ditt ex. heter de 1960S o.s.v Där uppe fattar jag nog också. Adresser, helt enkelt. Typ...visst.
Det här är sådanat man får skriva in själv, alltså.

OK. Det skall nog fixa sig så småningom. Har registrerat mig hos Auran Forum som du sa. Frågan är hur man får tag i KUID.en jag skulle få? Skall man begära den i forumet eller hur får jag min egen. För utan egen kuid så funkar det väll inte?

I texten till videon Simpel box så finns en kort mening instucken i
Get the texture. Det står. Name the material Box Material. På viden kan man bara se att han kollar vad som står i rutan. Det är väll inget man skall ändra på där som spökar till det? Min engelska är väll inte så bra fast jag tar mig fram. Finns det inga tutor/lärare på svenska att ladda hem till Trainz?

Ja...Det får väll räcka så länge. Det vore fint om jag kunde få lite tips om ovan stycken.

Hälsn.KAH LokKalle

KAH
Gammal 2002-11-14, 12:17   #6
Tomas
STW-member

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

LokKalle, vilken version av gmax har du?
(version 1.1 bör du ha)

dessa är till för download station, category-region-0 SE är så du kan söka på sverige och få upp allt som är svenskt tex. category-era:s är så du kan söka på ett visst decennium, så om du är intresserad av bara 1930-tal så letar download station upp allt som passar in. (Denna funktion fungerar ej ännu men ska nog implementeras snart)
Dessa har alltså inget med gmax o texturer att göra.
category-region-0 SE
category-era-0 1960s
category-era-1 1970s
category-era-2 1980s
category-era-3 1990s
category-era-4 2000s

dessa är de ända raderna du behöver fixa för att få objektet in i Trainz: (de flesta andra rader är mest till för download stations sökfunktion)
kuid <KUID:12345:67890>
kind scenery
region Sweden
type House
asset-filename nisses_hus
username Nisses hus

För att hitta ditt kuid nummer, logga in på aurans sida och gå till din profile. I profilen till vänster så tryck på Your Content. Överst på den sidan står ditt Username och under det ditt User ID (kuid)

/Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-11-14, 13:43   #7
Tomas
STW-member

Standard

I din profil till vänster finns det nått som heter Your User ID oxå där står ditt user id samt hur man använder kuid:s

/Tomas

Gammal 2002-11-14, 23:05   #8
LokKalle
Medlem

Standard

Hej!

Det är kört!?! Vadå profil. Jag är inloggad som lokkalle och vet inte hur jag kommer till min profil. Det enda profil jag ser i menyn är profil mellan Hem Och register. Där står ju bara mitt Username och coden.

Mera hjälp.

LokKalle

KAH
Gammal 2002-11-14, 23:15   #9
Tomas
STW-member

Standard

Gå in på aurans hemsida: http://www.auran.com/trainz/forum/default.htm
uppe till vänster ser du några knappar, varav Profile är en av dem.
Tryck på den och logga in där lr registrera dig där om du inte gjort det. När du gjort detta så tryck på Your user ID i din profil.

/Tomas

Gammal 2002-11-15, 01:12   #10
LokKalle
Medlem

Standard

Hej igen!

Ingen bra dag i dag vad det gäller tågeriet.

Skickade ett svar för en stund sedan fast kom väll inte fram.

Det har trasslat till sig med password och nickename på Auran. Fick passet på e-mail fast jag kommer inte in i alla fall. Kan man inte registrera om sig så man får ordning på skiten. Eller skicka ett mail.

Vad det gäller Gmax så laddade jag ned 1.2 idag och fann att det nu också kan gå att importera filer. Fast materialeditorn verkar knepig. Hittar inget verktyg "Browse" så man kan ladda in egna bilder.

Felet med layouten kvarstår. Det går inte att visa de båda fälten till vänster enskilt med stort format. Kan det blivit något fel då jag laddade hem Gamepack?

Har du några tips/lösningar till ovan bekymmer så hör av dig.

Tack Tomas

Hälsningar LokKalle

KAH
Gammal 2002-11-15, 01:36   #11
Tomas
STW-member

Standard

Tyvärr kan jag inget om gmax alls. Jag kan bara config filerna och hur man målar om saker.

/Tomas

Gammal 2002-11-15, 09:02   #12
LokKalle
Medlem

Standard

Hej!

Denna dag börjar lite bättre. Jag laddade hem en ny GamePack och det tycks ha rättat till sig med layouterna/ritbrädorna. Får väl försöka fixa materialeditorn. Det måste väll finnas någon Tutoriels om hur man anväder den nya i Gmax version 1.2

Återstår att försöka fixa till så att jag får tag i mitt password och username till Auran Forum som jag slarvat bort så jag kan få tag i min ID kuid.
Har försökt att registrera om mig fast det funkar inte: Får ett meddelande om att uppgifterna skickats till mig via E-mail. Tyvärr så har jag förlorat brevet så jag har inte adressen. Fast den finns väll på forumet. Eller har du den?

God morgon

LokKalle

KAH
Gammal 2002-11-15, 11:47   #13
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

LokKalle

Om du glömt ditt nick och/eller password så använd dessa länkar.

https://www.auran.com/planetauran/forgot_nickname.php

https://www.auran.com/planetauran/forgot_password.php

/Fredrik

/Fredrik
Forumvärd
Gammal 2002-11-15, 12:57   #14
LokKalle
Medlem

Standard

Hej Fredrik

Jag tror jag blir...lär nog aldrig få tag i mitt ID kuid.

Det går snabbt med Internett. Hann bara gå ur detta forum och ladda ned Outlook så fanns svaren redan där. Fast vad hjälper det!! Har kollat noga och skrivit det jag fått minst tio gånger. Det blir fel i alla fall.
För att komma in så skulle man fullfölja registreringen genom att klicka på en länk och det stod att jag redan är registrerad.

Ändå funkar det inte.

LokKalle

KAH
Gammal 2002-11-15, 13:50   #15
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

maila helpdesk@auran.com och tala om ditt problem så hjälper de dig.

/Fredrik
Forumvärd
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
BHJ v1.1 "Inga torvransporter och missing assets" lan Trainz - Allmänt om Trainz 7 2004-02-23 18:40
Konvertera från Trainz till MSTS, går det? Pierre Off-topic 8 2003-03-04 22:18
Hjälp önskas... RapidHO Trainz - Allmänt om Trainz 4 2002-11-13 10:07
Problem med Trainz och gamla \Custom-mappen agdor Trainz - Allmänt om Trainz 1 2002-07-16 22:20
Pang-nyheter om Trainz Fredrik Trainz - Allmänt om Trainz 8 2001-10-13 19:23

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:11.