Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-01, 01:22   #1
Isak3
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 18
Standard På tal om bilar...

...vill jag bara tipsa er om den här sidan www.hornblasters.com .

Kan bara säga det att en bil med "rätt utrustning" därifrån kommer att få en plats i mitt hjärta . Skulle jag köra omkring med en sådan skulle jag använt den till att på allvar "tala om" för vissa medtrafikanter att det inte går "rätt" till (dvs vad jag tycker är rätt ). Men så här kan det gå om det missbrukas: http://media1.break.com/dnet/media/2...c2518_prod.wmv Förmodligen ganska farligt för hörseln...

EDIT: Kom på det att det förmodligen finns restriktioner om hur mycket en tuta får låta?

Mvh Isak

Senast redigerad av Isak3 den 2006-08-01 klockan 01:26.
Isak3 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 08:45   #2
Mson
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Linköping, Sweden.
Inlägg: 523
Standard

De videona är väldigt bra! Såg de för länge länge sedan.

http://video.google.com/videosearch?q=hornblasters
Här finns flera videos.
__________________
MvH. Mson - http://mson.no-ip.org
Mson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 11:10   #3
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Riktiga signalhorn kan vara kul!

Bilderna från 1966 nångång visar vad jag höll på med då. På plogbilens högra sida, nera vid lamporna ser man öppningen på ett signalhorn. Det är inte vilket signalhorn som helst. Det är en tyfon som ursprungligen suttit på en av Säröbanans rälsbussar! Snacka om återvinning.

Tyfonen var enormt luftkrävande. Jag hade kopplat den direkt till bromsarnas huvudtank via ett halvtums kopparrör. Jag kunde väl signalera i 15-20 sekunder innan allt bromstryck var förbrukat...

Snacka om effektivitet: Allt från att sätta lite fart på gamla tanter som släpade benen efter sig på övergångsställena till privatbilister som inte riktigt hade fattat att störst går först. Allra roligast var nog inne i Göteborg, i hamnkvarteren. På den tiden gick en del hamnspår i själva gatan och tågen framfördes sakta med en rödflaggande gubbe längst fram. Jag var där ofta själv under min tid som växlare på SJ förresten och det var nog därifrån idén föddes.

Till saken! När det inte var tågtrafik så stod det ofta köande bilar i spåren. Att då sakta smyga upp med lastbilen bakom kön och lägga av ett riktigt tyfonvrål skapade intressanta händelser. Först kunde man se hur förare och passagerare lättade i sätena så att det nästan bildades bucklor i takplåten. Sedan brukade dörrarna slitas upp och ut störtade vettskrämda individer. En del personer är faktiskt ganska nervöst lagda...
Själv satt jag och såg så där lagom förvånad och okunning ut. Kul!

På grusbilen hade jag min mascot. En stor apa som viftade med armar och ben i fartvinden och fick mötande bilister att nästan vrida nacken ur led. Det är apan som är till vänster...

Håkan
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Plogbil.jpg (63.4 KB, 81 visningar)
Filtyp: jpg Grusbil.jpg (45.1 KB, 81 visningar)
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 15:06   #4
Isak3
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 18
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Riktiga signalhorn kan vara kul!

Bilderna från 1966 nångång visar vad jag höll på med då. På plogbilens högra sida, nera vid lamporna ser man öppningen på ett signalhorn. Det är inte vilket signalhorn som helst. Det är en tyfon som ursprungligen suttit på en av Säröbanans rälsbussar! Snacka om återvinning.

Tyfonen var enormt luftkrävande. Jag hade kopplat den direkt till bromsarnas huvudtank via ett halvtums kopparrör. Jag kunde väl signalera i 15-20 sekunder innan allt bromstryck var förbrukat...

Snacka om effektivitet: Allt från att sätta lite fart på gamla tanter som släpade benen efter sig på övergångsställena till privatbilister som inte riktigt hade fattat att störst går först. Allra roligast var nog inne i Göteborg, i hamnkvarteren. På den tiden gick en del hamnspår i själva gatan och tågen framfördes sakta med en rödflaggande gubbe längst fram. Jag var där ofta själv under min tid som växlare på SJ förresten och det var nog därifrån idén föddes.

Till saken! När det inte var tågtrafik så stod det ofta köande bilar i spåren. Att då sakta smyga upp med lastbilen bakom kön och lägga av ett riktigt tyfonvrål skapade intressanta händelser. Först kunde man se hur förare och passagerare lättade i sätena så att det nästan bildades bucklor i takplåten. Sedan brukade dörrarna slitas upp och ut störtade vettskrämda individer. En del personer är faktiskt ganska nervöst lagda...
Själv satt jag och såg så där lagom förvånad och okunning ut. Kul!

På grusbilen hade jag min mascot. En stor apa som viftade med armar och ben i fartvinden och fick mötande bilister att nästan vrida nacken ur led. Det är apan som är till vänster...

Håkan
Plogbilen finns inte kvar och är till salu?

Mvh Isak

Senast redigerad av Isak3 den 2006-08-01 klockan 15:09.
Isak3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 17:13   #5
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Isak3
Plogbilen finns inte kvar och är till salu?

Mvh Isak
Nja, den har nog uppgivit sitt sista tyfontjut för ganska länge sedan.
Jag ångrar lite att jag inte tog med tyfonen när jag slutade där. Det är Kockums som tillverkade dem och jag ser och hör ingen skillnad på SJ:s nuvarande tyfoner mot de gamla tyfonerna.

De var ganska dyra att köpa nya så jag undrar om någon forummedlem kan tipsa om det kanske går att få tag en tyfon i på någon "tågskrot"? Det är ju ingen idé att montera tyfonen på en vanlig standardbil eftersom den kräver mängder av tryckluft för att fungera, men på min Cheva pickup har jag monterat en remdriven lastbilskompressor för att jag skulle kunna köra tryckluftsverktyg när jag var ute på jobb.

Det skulle inte kännas helt fel att uppliva gamla minnen igen...

Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 19:22   #6
Isak3
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 18
Standard

Här http://www.hornblasters.com/products...ry.php?class=3 finns det några 12 V kompressorer "...that can fit in just about any vehicle." Det kanske är någonting för tyfoner till vanliga bilar... Det skulle ju iofs vara ganska häftigt att montera tryckluftsbromsar på en vanlig personbil. Men jag antar att det behövs kraftigare kompressorer än runt 250 W då?

Mvh Isak
Isak3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-02, 22:27   #7
LarryB
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Jonsered, Sweden.
Inlägg: 329
Skicka ett meddelande via MSN till LarryB
Standard Andra ljud från fartyg..

Nån gång på 80-talet hyrde vi, några kompisar från Ringlinien i Göteborg en engelsk narrowboat, en sån där smal kanalbåt, 60-70 fot lång och 8 fot bred. Vi hade gjort det några gånger tidigare och tyckte att biltutan som satt på förkant på båten var lite väl tam. Enligt rules and regulations ska man ge signal i skymda passager och liknande för att påkalla uppmärksamhet och för att kunna undvika möten i smala, omöjliga passager etc. Vi lånade med en av Fiamm-tutorna som suttit på gamla slipvagn 125 monterad på en platta med tillhörande kompressor. När vi lämnat båtuthyrningsfirman var det till att fixa fast tutan och koppla över. Under två veckors tid hade vi väl den mest högljudda signalen på hela kanalnätet. Den fick en och annan försynt britt att slå full back istället för att bara tuffa på med temuggen i näven så att man fick möte mitt under en bro eller liknande.
__________________
/Lars B
LarryB besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-02, 23:38   #8
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Wink

Citat:
Ursprungligen postat av Isak3
Här http://www.hornblasters.com/products...ry.php?class=3 finns det några 12 V kompressorer "...that can fit in just about any vehicle." Det kanske är någonting för tyfoner till vanliga bilar... Det skulle ju iofs vara ganska häftigt att montera tryckluftsbromsar på en vanlig personbil. Men jag antar att det behövs kraftigare kompressorer än runt 250 W då?

Mvh Isak
Ja, vanliga tunga lastbilar jobbar med över 8 kg tryck i systemet. Men trycket är det minsta problemet för den förbrukar 250 liter luft i sekunden om jag nu kommer ihåg rätt och då behövs det stora trycklyftstankar och grova rör och manöverventiler. Min 380volts stora verkstadskompressor kunde bara hålla med luft en liten stund...

Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-03, 14:33   #9
Isak3
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 18
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LarryB
Nån gång på 80-talet hyrde vi, några kompisar från Ringlinien i Göteborg en engelsk narrowboat, en sån där smal kanalbåt, 60-70 fot lång och 8 fot bred. Vi hade gjort det några gånger tidigare och tyckte att biltutan som satt på förkant på båten var lite väl tam. Enligt rules and regulations ska man ge signal i skymda passager och liknande för att påkalla uppmärksamhet och för att kunna undvika möten i smala, omöjliga passager etc. Vi lånade med en av Fiamm-tutorna som suttit på gamla slipvagn 125 monterad på en platta med tillhörande kompressor. När vi lämnat båtuthyrningsfirman var det till att fixa fast tutan och koppla över. Under två veckors tid hade vi väl den mest högljudda signalen på hela kanalnätet. Den fick en och annan försynt britt att slå full back istället för att bara tuffa på med temuggen i näven så att man fick möte mitt under en bro eller liknande.
Ännu en sak som pekar på att respekten verkar vara direkt proportionell mot ljudstyrkan .
Isak3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-03, 14:34   #10
Isak3
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 18
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Ja, vanliga tunga lastbilar jobbar med över 8 kg tryck i systemet. Men trycket är det minsta problemet för den förbrukar 250 liter luft i sekunden om jag nu kommer ihåg rätt och då behövs det stora trycklyftstankar och grova rör och manöverventiler. Min 380volts stora verkstadskompressor kunde bara hålla med luft en liten stund...

Håkan
Tack! Det är nog bra att veta det innan man prövar och upptäcker att det inte går mitt i någon bilkö .

Mvh Isak
Isak3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009