Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-06-20, 11:19   #1
Jonmpa
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile Jag var ute och fotade vid Nacka Strand...

I Fredags 16e Juni, Men eftersom jag fotade med 800 Iso dagen innan så hade jag kvar den inställningen på dom första bilderna, sen testade jag 200, men båda dessa var för ljus i fredags så jag har korrigerat till dom automatiskt i Adobe Photoshop, så här blev 10 av dom:

Väddö

Silja Europa

Viberö

Sjöbris

Gabriella

Vaxö

Cinderella II

Vånö

Eskil

Cinderella I

Ha en trevlig dag!
Jonmpa besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 11:38   #2
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Vet inte om det tillkommit i efterhand eller redan i kameran men flera bilder har en irriterande blåton. Ett tips är att visa lite mindre bilder så man sållar fram de bilder som är bäst från dagen, nu blir det väldigt blandad kvalitet på det hela.
Gammal 2006-06-20, 11:52   #3
Jonmpa
Medlem

Smile

Nämen, det var ju så att jag fotade med uppåt väggarna för högt Iso tal i början, 800 och sedan 200 och båda dom var för höga och sen var himlen lite konstig färg på den dagen, det började med en del moln och sen blev himlen klarblå, så det hade nog räckt med Iso tal 100 som jag hade vid Gåshaga och en del bilder där blev ju perfekt kvalitet nära på iallafall.
Mvh Johnny Nilsson
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 12:04   #4
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonmpa
Nämen, det var ju så att jag fotade med uppåt väggarna för högt Iso tal i början, 800 och sedan 200 och båda dom var för höga och sen var himlen lite konstig färg på den dagen, det började med en del moln och sen blev himlen klarblå, så det hade nog räckt med Iso tal 100 som jag hade vid Gåshaga och en del bilder där blev ju perfekt kvalitet nära på iallafall.
Mvh Johnny Nilsson
Fast ISO tal har inte direkt koppling till blåtonen som jag tror du svarar på?
Man kan i princip fota vilket iso tal man vill utan att det blir för ljust om du bara bländar ner tillräckligt.

I sådant väder som råder är ju ISO200 optimalt, jag har för mig(kan någon som läst på?) ISO200 är det optimala talet för sensorn i en 350D för att få så lite brus så möjligt?

Bilden på Cinderella II är inte dum, det är väl endast två saker som skulle behöva åtgärdas för en bra bild på den båten!

Ett tips är att inte använda fullt så lång brännvidd, flera bilder skulle säkert bli bättre med mer yta runt, såsom bilden på Viberö...

Förklaring ang. brännvidd: Det är en mer korrekt benämning på det som många lite felaktigt i vardagligt tal kallar för zoom. Ditt objektiv har brännvidden 75 till 300mm vilket syns på siffrorna.

Senast redigerad av Olaf Lindström den 2006-06-20 klockan 13:33.
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 12:56   #5
Jonmpa
Medlem

Smile

vad är brännvidd och hur kortar man av brännvidden? Mvh Johnny Nilsson, kul att du tyckte att en bild blev någorlunda lyckad iallafall. Mvh Johnny Nilsson
Gammal 2006-06-20, 13:53   #6
Rasmus
Guest

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonmpa
vad är brännvidd och hur kortar man av brännvidden? Mvh Johnny Nilsson, kul att du tyckte att en bild blev någorlunda lyckad iallafall. Mvh Johnny Nilsson
Brännvidden bestämmer bildvinkeln, alltså hur mycket du ska få med på kortet. En kort brännvidd ger större bildvinkel och en längre brännvidd en mindre bildvinkel. Alltså: ju längre brännvidd du använder, (mer zoom) desto mindre får du ju med, men ditt motiv förstoras. Hoppas du förstår. Förresten brännvidden mäts i enheten mm. Vad du har för brännvidd kan du avläsa på ditt objektiv, kan se ut så här: 55-125 mm.
  Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 14:03   #7
Jonmpa
Medlem

Smile

jag har 70-300 och använder zoomläget, brännvidden som jag tycker verkar lagom mellan tummen och pekfingret, men det var inte bästa fotoläget i fredags, jämför med t.ex viberöbilden vid gåshaga som jag tog den 2e juni, så får ni se en viss skillnad, tror jag. Mvh Johnny Nilsson
Gammal 2006-06-20, 14:23   #8
Rojje
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2002
Standard

Härliga båtbilder igen Jonmpa! Så länge motivet och innehållet är intressant så bryr inte jag mig om ett eller annat blåstick eller om bilden lutar litegrann.

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 15:33   #9
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Det verkar som du har smuts antingen på linsen eller fått in smuts på sensorn.

Man ser en rund mörkare prick på samma ställe på flera av korten här.
En microfiberduk tar lätt bort smuts på linsen utan att repa den.
Gammal 2006-06-20, 17:24   #10
Jonmpa
Medlem

Smile

Trevligt att höra Rojje! Mvh Johnny Nilsson
Gammal 2006-06-22, 09:18   #11
Jonmpa
Medlem

Smile

Blåtonen kom inte till i kameran utan när jag försökte redigera dom i Photoshop efteråt, så enkelt var det med detta, dom var lite överexponerade tyckte jag och när jag redigerade dom blev det istället en kraftig blåton, men detaljerna på båtarna såsom nyansen på dom och namntexten på dom m.m. blev bättre tyckte jag, så kameran är perfekt och jag själv har åstadkommit blåtonen, så är det, gudskelov, såg det förnst idag, då jag tittade på orginalbilderna från dagen. Mvh Johnny Nilsson
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:16.