Ämne: JBJ R2
Visa ett inlägg
Gammal 2006-06-29, 23:16   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Tack Magnus för bra svar! Känns som bra riktlinjer för den här rutten.

Växlarna då, jo det går utmärkt att sätta up en signaltyp för sth 70 vid 2 gröna. Men, nu ställer jag ett frågande påstående... (heter det så? )

Förr i tiden har jag sett att sth för 2 gröna kunde vara t.ex 70 istället för 40. Signalen hade då en tilläggstavla med en 7-a. Sen kom ATC och bort försvann den signalkombinationen. Vad jag har förstått, så om en växel idag är konstruerad för en lika eller högre sth än 80km/t, så visas inte 2 gröna utan då är det vanlig enkelgrön som gäller. Detta för att den optiska signaleringen ska täcka in fordon utan ATC och dessa har max tillåten hastighet av 80. Fordon som tillåts snabbare hastighet, regelras då via ATC-besked, även vid 2 gröna. Fordon utan ATC så gäller alltid 40 km/t vid 2 gröna och 80 blir aldrig mer än 80 förståss vid enkelgrön.

Nu kan vi ju inte ge ATC-besked i MSTS på samma sätt som in real life, så att jag tänker göra på följande sätt, om ingen tar ner mig på jorden:

Den 5-gradiga växeln, som Hans snyggt har opererat in på de ställen där enkelspår övergår til dubbelspår har en radie på 655m och det borde då för de flesta fallen fungera då utan annan hastighetsnedsättning än ordinarie fart, 100km/t för enkelspår, eftersom 655m radie är god för 115km/t. OM snabbare, sätter jag ned farten till 115 km/t på den svängande grenen. Endast enkelgrön signalering, oavsett rak eller sväng i växel. Invändningar mot denna princip?
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat