Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
Tala gärna om också att man måste in och redigera i ENG-filen manuellt samt skapa "Night"-mappar till loken med, innan du får det och funka enligt ovanstående...
Kan nog avskräcka en hel del från att använda patchen, då fel värden i ENG-filen på fel plats kan få lustiga bieffekter i MSTS (eller loken) att sluta fungera...
Hade patchen fixat det automatiskt från början, så hade jag kallat det för en patch, nu verkar det bara som om någon försöker bli martyr på nätet... 
|
Först av allt kan jag hålla med om man kanske inte ska kalla det för en patch. Den/De som utvecklar detta är från Tjeckien (tror jag) och inte så bra på engelska, därav det olyckliga ordvalet.
För det andra så krävs det såklart en viss datorvana och kunskap om MSTS filstruktur samt hur man editerar filer, men det är något som jag ser som så självklart att jag faktiskt inte tycker att det är nödvändigt att påpeka.
De ingrepp som man kan bli tvugen att göra är följande:
NIGHTCAB: Det enda man behöver göra är att skapa en katalog vid namn "Night" i lokets cab-katalog, och däri placera nattversionerna av texturerna (med samma namn som dagtexturerna). Ingen editering av eng eller cvf-fil behövs.
B-ÄNDESHYTT: I cabens cvf-fil måste man definiera tre stycken extra vyer, totalt 6 rader. Ingen editering av eng-filen behövs.
TÅGSET KÖRBART I BÅDA ÄNDAR (ex X2000): Man behöver editera con-filen lite för att det ska fungera. Ingen editering av eng eller cvf-fil behövs.
SYNBART LYSE I B-ÄNDE: Detta kräver att man definierar flera Light-punkter i eng-filen. Detta är bara för att man ska se lyset på loket utifrån. När man kör innefrån hytten så fungerar lyset som det ska utan editering. Ingen editering av cvf-filen behövs för detta.
Dessutom fungerar såklart alla lok och vagnar som vanligt om man inte gör dessa ändringar.
Allt finns beskrivet i en engelsk manual som följer med, och givetvis krävs att man kan engelska för att kunna tyda den.
mvh .... Mats