Tack för ditt inlägg.
Jag är osäker på om vi tänker på samma bana/scenario, men TRS2004 hade en bana som demoade en hel massa funktioner (exempelvis "generatortunnlarna" där nya tåg kan släppas in på rälsen och gamla tas bort).
Kommer inte ihåg banans namn, men det var en engelsk bana med Scotsman plus moderna höghastighets passagerar tåg. Anyone?
Den verkade fungera klockrent utan problem och ingav mig också stort hopp.
Tyvärr visade sig att för att få det att fungera så bra var banan styrd in i minsta detalj, med ytterst noggranna förarinstruktioner och banmarkörer. Med andra ord, bankonstruktören kompenserade manuellt för förar-AIns brister och lät helt enkelt inte AIn fatta några som helst beslut.
Dels är den lösningen alldeles för komplicerad, dels fungerar den bara om man vill skapa en hårt styrd simulation, där alla tågen följer förutbestämda mönster.
Jag har provat långa långa timmar, och utan superdetaljerade förarschema fungerar det helt enkelt inte. Oavsett hur "idiot proof" du gör bansträckningen kommer tågen braka samman. Trust me...
Vad jag vill ha är förare (eller en central scheduler-AI) som i varje ögonblick väljer ett "smart" val åt tågen, så inte denna enorma komplexitet/detaljrikedom behövs.
Fördelen med TRS är ju dess enkelhet. Det är enkelt att dra räls, sätta på signaler och skapa en bana. Då ska det bara vara att lyfta på några tågsätt, berätta vilka stationer de ska köra mellan, och klicka "Start".
Och att det fortfarande timmar senare ska fungera. Under tiden kan det vara fascinerande att se (realistiska) trafikstockningar och förseningar, men definitivt inte sjukt orealistiska manövrar från förarna (som när de av "otålighet" kör mot rött, kör mot enkelriktat, eller kör groteska omvägar hellre än står stilla ett slag).
Så av flera skäl är detaljstyrning ingen väg att lösa problemet på.
Som det är nu är däremot AIn under all kritik för alla de som vill göra mer med sina banor än bara köra själv... det är skoj - om man kan lita på sina medtrafikanter (=andra tågförare)...
|