Elände... Sur-tiles känner vi ju till... tyvärr...
Frågor då som infinner sig...
Jag antar att det inte är något storleksproblem i sur-tilesen, det hade du ju själv märkt... Vad jag förstår på din beskrivning, så handlar det om att det skräpar sig när du gör saker som inte har med spårdatabasen att göra, t.ex placera gantrysar... Men, trots det har jag dock ett förslag, utan garantier på att det funkar, men inte otänkbart är ju ändå att spårdatabasen är involverad trots allt...
Tycker mig ha sett ut-rikiska signaler i rutten, gissar och hoppas att dina planer är att sätta svenska signaler... I så fall är mitt förslag att dels ta bort samtliga signaler, samt att manuellt återskapa spårdatabasen. Då får man en absolut ren o snygg spårdatabas som är stabil att sedan signalsätta på. Rutten ser inte så hysteriskt lång ut, så det är nog ett arbete som är relativt snabbt avklarat. Och, förhoppningsvis och inte osannolikt är nuvarande surtiles-problem kopplat till spårdatabasen. Om inte, så har man iallafall en spårdatabas som är redo för ny svensk signalsättning, och man kan lite mer "brutalt" jobba med felsökning då man inte har signaler i rutten som ställer till det i felsökningen.