Kartor över Skåne & Öresund
Hur använder du Google Earth? Sparar du bilder som du sen lappar ihop till en större och anväder HOG, eller gör du basemap-bilder, eller nåt annat? Google ger ju inte speciellt stora bilder, det måste till massvis av bilder isåfall... Hur har du koll på skala och avstånd när du använder Google till Trainz?
Själv har jag börjat experimentera med att göra en Öresundskarta i GIS (geografiska informationssystem) först, för att få så exakta kartor som möjligt till att använda i HOG. Jag har laddat ned gratis SRTM-höjddata med 90m upplösning från samma källa som "emges" nämner i sin tråd om realistiska landskap, men jag använder ArcMap (ej gratis) istället för Radio Mobile för att titta på filerna. I ArcMap kan man bl.a. välja svenska koordinatsystem och får på så vis kartor med bättre utseende och proportioner. Sen har jag laddat ned bl.a. data om vägar och järnvägar gratis från Länsstyrelsernas kartdatabas och data om Danmark från vissa andra gratissajter på nätet. Om jag bara kunde få tag på stora och mer högupplösta flygfoton över Örsundsregionen, skulle jag ha ett perfekt underlag till HOG. Högupplösta stadskartor skulle också hjälpa.
|