Visa ett inlägg
Gammal 2005-12-31, 10:04   #4
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Man måste vara medveten om hur DXT1 komprimeringen fungerar.
Allt som är markerat transparant i alpha-kanalen målas svart i färgkanalen när man använder DXT1. Ytterligare utrymme sparas genom att färgskalan på texturen samplas om för en mindre palett. Detta liknar vad som händer när man ändrar färgdjupet i ett ritprogram t.ex. från 16 bitar till 8 bitar. Man har helt enkelt färre färger att måla med och programmet försöker välja vilka färger som finns för att slutresultatet ska bli så nära originalet som möjligt men ibland blir det inte så bra. Jag förmodar att det är detta du syftar på när du säger att texturen är sabbad?

Har man texturer med mycket färgskiftningar så kan det vara olämpligt med DXT1 eftersom det kan ge band i texturen.

Vilket fall skall man inte förlita sig på ace-filen som original till sina texturer utan alltid spara minst de bmp/tga filer man utgår från. Ännu hellre psp/psd-filerna om man har sådana.

Edit: en länk som beskriver lite utförligare hur det fungerar och vad man göra för att hantera problemen:
http://www.gamasutra.com/features/20...linde_01.shtml

Mvh Anders

Senast redigerad av KMW den 2005-12-31 klockan 10:07.
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat