Visa ett inlägg
Gammal 2005-12-11, 00:47   #8
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard Formel

Rotade lite i pärmen från BV och hittade följande formel

S=(tb+t)*v+((v²-v²mål)/(2(r+L*g))

Där
S= försignalavstånd

tb= bromsarnas fördröjningstid (varierar mellan 4s för snabbtåg till 10-15s för godståg)

t= förarens reaktionstid (rimligtvis inte många s men inget värde finns angivet)

v= fordonets utgångshastighet i m/s (1Km/h = 0,2778m/s)

vmål= fordonets målhastighet i m/s (alltå den hastighet som skall uppnås)

L= lutningen på avsnittet fram till målpunkten utryckt i m/m (meter per meter 1-talet / 1000)

g= jordaccelerationen 9,81 m/s²

r= reterdationsförmåga/inbromsningsförmåga (X2000 har 11,5 m/s² ett tungt goståg har 0,6 m/s²)

För att översätta detta till ett exempel. Du vill veta hur långt innan en förvarning om 40 Km/h (11,112 m/s) skall stå. Utgångshastigheten är 100 km/h (27,78 m/s) stäckan är för enkelheten skull helt plan.

Detta ger fölajnde resultat

X2000

((4+2)*27,78)+((27,78²-11,112²)/(2*(1,15+0*9,81)) = 449m

Godståg

((15+2)*27,78)+((27,78²-11,112²)/(2*(0,6+0*9,81)) = 1012m

Denna formel gäller egentligen för hur långt ifrån en huvudljusignal man skall placera en försignal. Den fungerar även utmärkt att använda även när man vill veta hur långt innan en hastighetsäkning bör stå utmärkt för att ge en bra inbromsning. Med hopp om lite hjälp även om det blev rätt krångligt.

Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat