Formel
Rotade lite i pärmen från BV och hittade följande formel
S=(tb+t)*v+((v²-v²mål)/(2(r+L*g))
Där
S= försignalavstånd
tb= bromsarnas fördröjningstid (varierar mellan 4s för snabbtåg till 10-15s för godståg)
t= förarens reaktionstid (rimligtvis inte många s men inget värde finns angivet)
v= fordonets utgångshastighet i m/s (1Km/h = 0,2778m/s)
vmål= fordonets målhastighet i m/s (alltå den hastighet som skall uppnås)
L= lutningen på avsnittet fram till målpunkten utryckt i m/m (meter per meter 1-talet / 1000)
g= jordaccelerationen 9,81 m/s²
r= reterdationsförmåga/inbromsningsförmåga (X2000 har 11,5 m/s² ett tungt goståg har 0,6 m/s²)
För att översätta detta till ett exempel. Du vill veta hur långt innan en förvarning om 40 Km/h (11,112 m/s) skall stå. Utgångshastigheten är 100 km/h (27,78 m/s) stäckan är för enkelheten skull helt plan.
Detta ger fölajnde resultat
X2000
((4+2)*27,78)+((27,78²-11,112²)/(2*(1,15+0*9,81)) = 449m
Godståg
((15+2)*27,78)+((27,78²-11,112²)/(2*(0,6+0*9,81)) = 1012m
Denna formel gäller egentligen för hur långt ifrån en huvudljusignal man skall placera en försignal. Den fungerar även utmärkt att använda även när man vill veta hur långt innan en hastighetsäkning bör stå utmärkt för att ge en bra inbromsning. Med hopp om lite hjälp även om det blev rätt krångligt.
Magnus
|