Visa ett inlägg
Gammal 2005-12-10, 11:43   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Som Olaf säger, så är det Sth på den aktuella sträckan som bestämmer. Det är dock ett antal ytterligare saker som spelar in och det är t.ex vilken målhastighet som ska gälla. Det är alltså skillnad hur tidigt du kan sätter ett förbesked om t.ex en hastighetssänkning fråm 130 till 100, eller en försignal som kan ha besked målhastighet 0 Km/t.

Ytterligare som spelar in för avståndet är vilken lutning den aktuella sträckan har.

Exempel:

Ett förbeskedavstånd för en hastighetssänkning från 130 Km/t till 100Km/t i lutning neråt på 10 promille ger ett värde på 1275m.

Samma förhållanden, men nu för en försignal som kan ge 0 Km/t, ger ett förbeskedavstånd på 1800m.


Det väsentliga för oss är nog att försöka fundera oss in i typen av besked och sätta det på rimligt avstånd, med ovanstående saker i tankarna. Sen är det provkörning som gäller, går det att ta ner hastigheten i simulatorn utan att behöva damma in nödbromsen, för att få ner farten, så är det nog ok.

Tavlorna bör ju inte stå direkt efter en tvär kurva heller, sätt då gärna tavlan innan kurvan, så den syns på rimligt avstånd.

EDIT:

Lite godda yxskaft-svar, eftersommjag svarade på andra tavlor än vad du frågade på, knebert... Men, det blir väl som bonus-information, då...

EDIT igen:

Läst på lite mer om orienteringsskylten, den till vänster:

Den anger ju en punkt där föraren ska kontrollera signalbilden i V-signal / V-försignal. Vid klar sikt ska således kommande V-signal / V-försignal kunna ses från O-tavlan. Avstånd från O-tavla till signal får ej överstiga 600m, dock ska det minst vara 100m.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2005-12-10 klockan 12:07.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat