Funderar lite... Jag har nånstans i bakhuvvet att det va nån kombination av växlar efter varandra som MSTS inte gillar... Kollade klite hur jag gjorde på KMJ, som ju är byggd med originalspår och jag har för mig att det inte gick att lägga växlar så att en höger följdes direkt av en vänster, utan man fick antingen göra slalombana, som så många av originalrutterna är, eller så fick man lägga iin en kort rak och därmed missa standard-delningen mellan 2 spår... I första bilden har jag gjort på det senare sättet i Karlsfors.
Detta motsäges dock av hur jag gjorde i södra delen av samma station, se andra bilden... Där sitter minsann 2 vänsterväxler efter varandra... Är alltså lite osäker på om den ena kombinationen är inte ok och den andra är ok. Överfört på ditt problem, kan det eventuellt ha med första alternativet att göra då.
Om vi för en stund utgår att det är ok att lägga växlarna som du gjort. Finns det i bangårdens slut och förlängning några loopar där pathen genom en växel kan hamna så den kommer tillbaka, i samma eller andra grenen? Om ja, får du lösa det så att det inte blir att det kommer tillbaka genom t.ex skyddsväxlar eller annan växellösningen genom loopen.
En annan fundering. Du sa att Y-växlarna, samt några andra växlar har detta fenomen. Omdu kollar på hur problemväxlarna ligger, kan du sa något sammanhang då? Jag tror inte det är växeltypen i sig, utan snarare hur dom ligger i växelgatan som är bekymmret i så fall, annars skulle du inte ha ett fåtal andra växlar med samma fenomen.
Hoppas det ger några infallsvinkalar på lösning, inge jättebra svar egentligen...
Senast redigerad av Mazz den 2005-12-04 klockan 12:35.
|