Visa ett inlägg
Gammal 2005-11-28, 18:29   #8
Håmacon
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Talking 2Gb minne

Jag har precis fått mina uppgraderade minnen på plats: 2Gb istället för 1Gb.

Har bara hunnit testa om det finns någon skillnad nu mot förut. Jomenvisst!

Först startade jag som vanligt och blev nästan lite lätt besviken för skillnaden fanns där nog, med lite önsketänkande. Sedan när jag stängde ner spelet brukade jag nästan alltid få en låsning som inte var svår att komma ur, men krävde ett par klickanden. Ingen låsning alls nu!

Sedan ändrade jag i Trainzoptions från 768 i Resource Memory till 1024 och startade om spelet igen. Nu, minsann, var det mer sprutt i burken!
Inga laddhack alls hittills! En annan markant skillnad var att när jag t.ex. hade flera AI tåg igång och skiftade kamera dem emellan, brukade det alltid börja med en tom räls som rullade fram, med lite rök ovanför om det var diesellok, och sedan ramlade vagnar och lok in på plats efter lite väntan.

Nu blev tågbytet avklarat på direkten, så jag ser en klar förbättring med starkare minnen och jag ångrar inte investeringen, det verkar lovande för framtiden. Jag måste poängtera att jag bara hunnit testa under en mycket kort tid och dumt nog gjorde jag inga klocktester eller liknande innan minnesbytet så jag har inga sifferuppgifter att lämna, men skillnaden är så stor att jag personligen tycker att det var ett lyft. Framtiden får väl utvisa hur mycket man kan öka objektantal osv. innan gränsen är nådd igen...

Det är kanske läge att höja Resource Memory i Trainzoptions ytterligare?
En annan fråga jag har är det hur hänger ihop när man öppnar med Options och väljer Resource Cache Size där? Högsta tillgängliga siffra där är 512???
Är det några andra inställningar som kan vara värda att testa nu med det starkare minnet?

Jag tar gärna emot fler råd och återkommer gärna med resultaten om någon är intresserad.

Mvh,
Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat