Visa ett inlägg
Gammal 2005-11-15, 21:27   #4
LasseJ
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 88
Standard Perfekt nattåg

Det finns nog inget perfekt nattåg...

Men om man skulle fösöka sig på en realisisk tågsammansättning av, låt säga gamla Nordpilen 94:an, eller Lapplandspilen, 756, på 70 talet-80 talet såg dom ut ungefär så här;

RC ,F eller Ma+WL+WL+WL+WL+RB+B+BC+BC+BC+BC

Underlitteran kunde variera, tex BF1, WL3 osv. Det viktiga var principen; Sovvagnar för sig, sittvagnar för sig , servering i mitten av tåget, sedan lliggvagnar, och i ena ändan resgodset. Detta för att slippa onödigt spring i tåget. Dessutom kunde det finnas, speciellt i nattågen G-Cst ett antal DF vagnar för postens räkning. Dessa gick oftast först i tåget från G resp sist i tåget från Cst. Detta för att ej hindra resenärerna vid loss o last.

Kanske någon vagn fel, men minnet bleknar sedan man själv växlade ihop och tjänstgjorde på dessa tåg.

Fördelen med MSTS är att endast fantasin stter gränser

Lasse J
LasseJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat