Ämne: Rutt krach
Visa ett inlägg
Gammal 2005-11-09, 09:01   #4
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 808
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag håller inte med om det där med max 10 promille på nya banor. Man kan fortfarande bygga 17 promille och ibland ännu mer. Skillnaden är att man på nya banor i 99,9% av fallen kan hålla full fart (ca 100-120 km/tim för godståg) och kurvradierna är så stora så att man utan vidare kan bygga 17 promilles backar som tåget mer eller mindre rullar uppför hela backen. Gamla TGOJ byggde sina banor med korta men kraftiga backar, det ser man t ex mellan Ställdalen och Ludvika.


Tittar vi på några andra kända backar som finns i Sverige, t ex Granstandabacken och hallandsåsen så är skarpa kurvor och växtlighet nära spåret (som gör rälsen hal) det största problemet och inte 17 promilles backen.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat