Visa ett inlägg
Gammal 2005-09-04, 01:45   #15
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166
Hej Deskgrunt
Anledningen till att få har velat svara på frågor av typ "Har AI och signalering förbättrats" är helt enkelt att dom ändringar som gjorts troligen kommer att betraktas som förbättringar av några och försämringar av andra. Det beror helt på hur du själv vill att det ska fungera om du blir nöjd eller inte.
Få banor i verkligheten klarar sig utan mänsklig tågledning (skulle då vara hissbanor och vissa monorails) och definitivt inte enkelspårssträckor med många block och mötesspår av varierande längd. Att sedan "Alistair", "Kenny" med flera ibland far omkring som yra höns beror oftast på att den som gjort banan placerat signaler och växlar på ett icke genomtänkt sätt.
Vad gäller innehåll i TRS vill jag inte uttala mig då jag inte vet vilka ändringar som gjorts sedan den sista betaversionen.
Tack för svaret Kenny...

Jo, det är ett sätt att se på saken. En annan är att oavsett hur många regler man använder och säkerställer exakta vägar med Pathrule osv så blir det nästan alltid problem nånstans.

Största felet som jag ser det är att trainz i grunden verkar dela in blocken efter växlar och inte signaler. AI'n klarar ju inte bangårdar särskilt bra iheller utan vill ju helst backa igenom ett antal växlar fram o tillbaka.
Ibland vill inte ett tåg flytta på sig eftersom en växel långt, långt bort är i kontroll av annat lok, detta trots att det finns flera signaler imellan och den egentligen inte skall korsa växeln.

Detta kan lösas med Pathrule och Autopilot kommandon men tyvärr måste ändå vanliga AI'n användas sista biten intill en station, industri eller vid koppling av vagnar och det är då det ofta skiter sig.

Egentligen borde det inte vara så omöjligt att simulera en tågklarerare som samarbetar med AI-förarna. Tågen går ju trots allt på förutbestämda banor och med bestämda fysikregler. Tillsammans med en tidtabell borde det vara möjligt att räkna ut vilket tåg som kan köra. Fast sånt kommer kanske i RSP.

Men det är mycket möjligt att jag begär för mycket av spelet och gör rutterna för krångliga eller helt enkelt inte förstår hur det skall göras. Fast jag verkar ju inte vara ensam...

Nåväl, den som lever får se. Trainz är ju fortfarande ett trevligt spel

PS: Om jag fattade ett inlägg rätt nu så har man i varjefall förbättrat AI'n på en punkt, nämligen att den bestämmer hastigheten mjukare än tidigare. Detta kan vara en bra bit på vägen om man slipper de oberäkneliga hastighetstopparna när det är nära mellan växlar mm.

Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-09-04 klockan 03:27.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat