Ser fint ut det där Bengan!
Skulle nog säga att filtret aldrig kan bli för stort, tänk på att det är betydligt större partiklar som far runt i en dam än i ett akvarie. Ju större filter = mer yta för bakterier = bättre balans.
Kruxet är väl bara som Knebert säger att man får ha skaplig pump. Men personligen tycker jag det skall skvalpa lite
Faktiskt rätt likt det filter jag byggde. Har också fyllt mitt med krossad lava som man hade liggandes (odlade Tropheus ciklider förr och använde det i droppfilter).
Koi-fisk är samma som all annan fisk, den anpassar storleken efter omgivningen. En 10 stycken borde nog funka.
Koi bör du nog ta in under vintern men guldfisk kan man låta vara kvar om dammen är djup och du har hål öppet för gaserna som bildas. Annars finns det risk att fisken förgiftas!
Jag brukar låta pumpen gå så länge som möjligt tills ytan helt fryser och sen plocka in den, missade det en vinter dock o fick byta axel på den
O ja, näckroser växer som f*n! Får hela tiden minska ner min och rötterna sprider sig trots att den är planterad i korg från början. De sa att man även skullr ta in den på vintern men det har jag aldrig gjort, den växer alltid till sig direkt på våren.
Skaffa gärna en dvärgsort som klarar mindre djup och då blir det även fler mindre blommor. Tänk på att näckrosen inte gilla vattenplask så plantera en bit ifrån vattenfallet!