Visa ett inlägg
Gammal 2005-09-03, 23:57   #7
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard Damm

Hej!

Oj det var inget dåligt dammbygge...

Jag kan inte så mycket om själva dammbygget, utan det är mer vad jag lärt mej under tiden som jag ägnade mej åt fiske och akvarie...

Det är sant som du säger att det aldrig blir kallare än 4 grader på botten...Varför vet jag inte men det är väl naturens gång...

Jag har mina fiskar kvar i dammen ( 2 st), men om det fryser för jäkligt så förvarar jag dom i en tunna med en syrepump....

Sen på våren när vattentempen håller ung 10 grader är det dags att släppa ut dom, man kan ochså kolla på vädret när det är över nollan, meterologisk vår, då kan man släppa ut dom, men man skall inte börja med utfodring förrän vattentempen håller ung 10 grader.

Under vintern (när tempen är under 10) så skall ingen utfodring ske för då kan fiskarna dö av drunkning!!!, jo ni läste rätt...Dom ligger mest stilla på botten i en slags dvala och äter dom då så....

Har man en större damm som man vill hålla isfri så finns det någon slags frigolitbit som man kan köpa som håller dammen isfri, i varje fall skall man ta upp ett hål i dammen så att den gasen som bildas kan komma ut, annars kommer det att osa f-n när man rengör den på våren....Ung som ett reningsverk!!!

Filter, pumpar med mera stängs av under vintern eftersom om har fiskar i så vill de ha lugn och ro, men man kan tillsätta en syrepump istället...Så det är helt riktigt som du skrev...Dessutom om man har ett filter så bildas det bakterier i detta och alger i vattnet, och det gör det ju som bekant inte under vintern, så därför är det bara onödigt att ha filtret igång under den kalla tiden på året, dessutom kan ju pumpar med mera frysa sönder...

Om man har ett filter så när man rengör detta under sommarperioden (max 1 gång) så kan man hitta en massa kryp i detta, men det är inget att oroa sej för utan det skall vara så...Det är "nyttiga" bakterier som renar vattnet...

Sen tycker jag att du skall kolla med en butik som säljer dammprylar vad man kan stoppa ner i ett filter...Jag har dålig koll på det, men jag tror inte att det räcker enbart med lavastenar till den mängden vatten som rinner där igenom...Vattnets PH-värde!!!
Nej den tunnan är överdimensionerad för den mängden vatten...Men det spelar inte så stor roll eftersom du får en större mängd vatten som renas samtidigt...

Hoppas detta kan ge dej några ledtrådar på vägen, vill du veta mer så fråga på så skall jag försöka besvara...

MVH Kenneth

PS Jo det är sant, fiskrna i en damm anpassar sej efter storleken på damm och antal fiskar...Har man 2 fiskar i en damm så blir dom större än om det finns 4 stycken....Ds

Senast redigerad av knebert den 2005-09-04 klockan 00:12.
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat