Ett par bilder på grävningen och en dålig skiss på ett tänkt försök för rening.
Rening och cirkulation har jag tänkt på.
Räknar med att det blir ca: 3-4 kubik med vatten totalt på den ytan som jag håller på och gräver ut. Då den inte håller jämnt 1.2 meter i djupet. Utan blir grävd i olika avsatser.
Hade en gång i tiden akvarium och har för mig att ca: 10% av vattnet ska hinna gå igenom filtret i timmen.
Så jag hade tänkt försöka att använda en 200 liters tunna som är avsedd för regnvatten. Sån som man brukar ha vid stuprännan.
Kanske bäst att börja direkt från pumpen. Se Skiss.
Grön fyrkant mitt i det blåa. Pump. En sänkbar länspump som klarar av smutsigt vatten och som klarar av att pumpa upp rätt mängd till tunnan.
Det lillarosa ska föreställa slang eller rör. Har glömt att rita in en koppling i slangen för UV-ljuset. Upp till tunnan och ner i botten. Röret som kommer ligga i botten av tunnan, borrar jag en massa håll i. Tunnan fyller jag med lavakross och upptill lägger jag på ett nät av något slag. Som jag tunger ner med lite stenar (eventuellt planteras några växter också. Då tunnan kommer att synas uppifrån altan) så att inte lavakrosset följer med upp över kanten. Då det är tänkt att vattnet ska pumpas och pressas upp från tunnans botten.
Tunnan ställer jag i en mindre balja, då det kommer att rinna över vid kanterna. Denna balja kommer jag att skära till en öppning i. Som mynnar mot dammen och vattnet från baljan kommer att rinna ner som ett vattenfall jämns med väggen. Som jag ska försöka bygga upp med cement, så att det ser ut som ett berg. Tunnan kommer jag att dölja med ett par skivor i framkant utåt och även få dessa att se ut som berg.
Vad tror ni. Är en 200 liters tunna för litet att använda som reningsverk till ca: 3-4 kubik.
Nu går jag över till fiskarna.
Låter ni era fiskar vara kvar i dammen. Sägs att det ska gå bra, så länge det inte blir bottenfruset (Därför grävt ner till 1.2 meter). Vattnet ska tydligen hålla sig på ca: 4 grader i den nivån och det är där problemet kommer med Koikarpen. Deras immunförsvar stäng tydligen av vid 12 grader, så på vårkanten. När det blir 8-9 grader i vattnet, så vaknar bakterierna och att det då är stor risk att fiskarna blir sjuka och dör. Guldfisken ska tydligen vara mer tålig på den punkten.
Om ni har fiskarna kvar. Vet ni om det går att ha igång cirkulationen på vintern t.ex. vattenfallet. Om det är 4 grader på botten och man pumpar upp detta via fallet, så borde ju vattnet bli avkylt och tillslut inte längre hålla 4 grader. Tror själv att man måste stänga av cirkulationen och tillföra syre på konstgjord väg med en syresten och även täcka dammen uppe vid ytan på något sätt. Så att det inte fryser till och sumpgaser kan ta sig ut.
Då jag är mest sugen på Koikarpen. Så funderar jag på att skaffa en balja på 3-400 liter och ha dom inne i förrådet på vinterna ca: 14-16 grader där. Men problemet är. Att jag vill ha minst 10 st fiskar och då dessa kan bli 50-60 cm så räcker inte min damm till. Då en fisk i den storleken behöver ca:1.5 kubik för att må bra. Samtidigt har jag hört att dom anpassar sin storlek efter utrymmet. Som abborrar i småsjöar (1000-bröder). Har ni någon erfarenhet av deras tillväxt.