Visa ett inlägg
Gammal 2004-05-19, 13:54   #1
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard Osynlig AI-signal, beta

Här är nu en första version av en osynlig signal som man använder för att styra AI-tågen då man inte vill placera vanliga signaler. Den syns enbart i Surveyor och inte i Driver. Den visar 3 aspekter vilka är de som AI-förarna använder sig av:

* Grönt, nästa är gul eller grön - full hastighet.
* Gult, nästa är röd - halv hastighet.
* Rött, nästa block upptaget eller på annat sätt blockerat.

Man har nytta av att se aspekterna även i Surveyor då man testar signalerna genom att ställa lok och vagnar i olika positioner.

Tanken är att den skall användas i områden som i verkligheten inte är signalerade. Exempelvis ett bangårdsområde med flera spår och växlar som bara har en signal vid infarten/utfarten tillåter normalt inte att 2 tåg är där inne samtidigt. Dessutom finns säkerligen fler problem man kan lösas med den. Det är bara att experimentera

OBS! Tänk på att denna ytterligare kan försvåra då man får problem med trafiken. Det räcker ju inte att man enbart tittar på logiken i Driver längre, utan även i Surveyor. Ett annat problem är att den även syns på kartan i Driver, detta går mig veterligen inte att komma runt. Rent logiskt finns ju signalen där, även om modellen och ljusen inte visas.

http://msts.e-buzz.net/forum/dl.asp?..._ai_signal.cdp

/Mats
emges besöker inte forumet just nu  
Svara med citat