Fortfarande på tok för mycket linjer på den modellen.
MSTS kommer att stå still om du ens lyckas starta en aktivitet med den.
Återigen, lär dig smothing så kommer modellen se bättre ut och med färre polygoner. Jag förstår du har många polygoner när du inte har smothing.
Du hade lite andra frågor tidigare:
> *Göra Bogie/ hjul par som fungerar i MSTS. Men själva 3D modellen kan jag nog göra.
> *Göra fungerande ljud effekter till tåget. Vilket program gör man detta i?.
> *Exportera modellen till MSTS format.
> *Göra tågets konfigurerations fil, som max hastighet o.s.v...
Hjul och bogier är det viktiga att man namnger dem rätt, kommer inte ihåg exakt men Bogie1, Bogie2, Wheels11, Wheels12, Wheels21 & Wheels22 eller nåt liknande är det. Delobjektets centrum skall vara i rotationspunkten för bogien respektive hjulen. Orienteringen måste också vara rätt annars för du hjulsatser som roterar kring fel axel. Du behöver inte göra nånon animering när de är namngivna rätt för då fixar MSTS det själv.
Ljud har jag aldrig fipplat med så där kan jag intet säga.
Eftersom du inte använder något av de vanliga verktygen som har direkt export till MSTS format (dvs TSM, 3DCanvas eller gmax) får du själv fixa konverteringen med det verktyg som MS/Kuju skickade med. finns i utilities mappen under MSTS och heter Conv3D. Hur det fungerar finns lite i MSTS dokumentation men du är tyvärr ute på tunn is när det gäller få hjälp av andra. De flesta använder något av verktygen ovan och slipper då detta lilla verktyg som visst inte ska vara alltför enkelt att hantera.
Eng-fil osv är enklast att utgå från någon befintlig och modifiera efter behov, t.ex. kan du starta från KIHAs filer och anpassa till dina behov. Det gjorde jag med mina smalspåriga fordon som är ute på beta testning.
|