Du får en bra uppfattning om möjlligheterna och användningen av dynamiska spår i tutorialen om den på Banbyggarna:
http://www.banbyggarna.com/swe/GUIDER.htm
Att ersätta dynamiska spår helt och bygga utan dessa är fullt möjligt, det är nu nånstans i trakten 1 år sedan jag använde ett dynamiskt spår. Förutsättningen heter xtracks, ScaleRail eller UKFS t.ex.
Att senare byta spårdelar från t-.ex xtracks till något annat är möjligt, men räkna med att det kan bli lite handpåläggning. Det egentligen enda aktuella just nu är ju ett byte från xtracks till ScaleRail, men det är inte bara att göra det i dagsläget, då ScaleRail fortfarande inte har alla spårdelar som Xtracks har. I många fall kan det dock handla om att byta en xtracks-del mot tre ScaleRail-delar. Jag har ju genomfört bytet från Xtracks till ScaleRail i LLJ och de bitar som inte finns i SR låter jag helt enkelt xtracks-delen ligga kvar. Det är dock utlovat att majoriteten av xtracks-delarna ska finnas i SR, hoppas det sker oxå.
Nyckeldelar för att bygga utan dynamiska spår är raka spårdelar i olika längder, samt 1-graderskurvor i de olika radierna. Xtracks-systemet har redan i grunden en mycket genomtänkt geometri och många objektsparande delar och redan där så reducerar du behovet att använda dynamiska spår.
Bygger du bara med originalspår finns det ingen chans, du måste använda dynamsiak spår.
Men, börjar man bygga en ny rutt nu, så finns det ju ingen större anledning att senare byta till nått annat, egentligen. Räkna dock in att bygga utan dynamiska spår är betydligt besvärligare, men det går. Skulle önska mig fler varianter av korta raka spår, det skulle underlätta väsentligt, men man får jobba med dom som finns.
/Mats A