Ämne: SST 1.0
Visa ett inlägg
Gammal 2004-12-09, 22:37   #51
jimmyroq
Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , .
Inlägg: 46
Standard

Lite tweaks man kan göra om prestanda är dålig:

1. Aktivera info-displayen som ger kontinuerlig information om framerate. Detta gör man genom att i ex. Ang.xml (om man startar där, annars i motsv xml-fil) se till att taggen <INFODISPLAY> inte är bortkommenterad.

2. I View3D.xml kan man sen under <DETAILSETTINGS> laborera lite:

2.1. DOUBLEMASKS="TRUE" -> DOUBLEMASKS="FALSE" : detta stänger av ett femte texturlager, vilket är ett måste på NVidia-kort och en del äldre ATI-kort.
2.2. VEGETATION="0.5" -> VEGETATION="X" där X är ett värde mellan 0.0 och 0.5. Helst ska detta också vara 1 / en tvåpotens, dvs 0.5, 0.25, 0.125 osv. Ju lägre värde desto mindre antal träd och högre prestanda.
2.3 TERRAIN="0.5" -> TERRAIN="X" där X är ett värde mellan 0.0 och 0.5 enligt ovan. Samma sak här, lägre värde ger högre prestanda.

4. Man kan också i View3D testa att sätta FAR="700" till något lägre värde (siktavståndet) och då sätta dimman <ATHMOSPHERE VISIBILITY="700" till motsvarade lägre värde.

5. Om man har lite internminne i maskinen kan det också vara lönt att testa att köra en mindre bit av banan i taget. Detta kan man göra genom att kommentera bort delar av de <BORDERNODE> taggar som finns längst upp i Track.xml. Dessa binder ihop de olika delarna av banan, så om man tex enbart vill köra mellan Huskvarna och Tenhult så räcker det med de två översta BORDERNODE-taggarna. Jag tror ni kommer förstå systematiken där om man testar sig fram lite.

/Jimmy
jimmyroq besöker inte forumet just nu   Svara med citat