Citat:
quote:Man får ju sen inte glömma att signaler även i verkligheten i grunden enbart hindrar kollision, inte konflikt. Något skall ju tågklareraren göra också
|
Om man använder AI-trafik i syfte att förhöja upplevelsen för en användare som kör cab-läge så kan det leda till problem eftersom en sådan användare knappast håller koll på vad annan trafik håller på med och skulle denne plötsligt få möte mitt ute på en enkelspårig linje så skulle han/hon nog tycka att det är en skitrutt och slänga den.

Själv sitter jag sällan i cabben och kör utan jag gillar att joxa med de olika tågen, så i mitt fall skulle det nog fungera.
I natt satte jag min testrutt under litet press för att se hur många samtidiga tågset som gick att ha igång samtidigt utan deadlocks. Jag skrev tidigare att jag hade portaler i varje ända som genererar och konsumerar tåg. För att vara litet mer precis så har jag två portaler på varje ända, en som bara konsumerar och en som bara genererar. Ändarna är dessutom gjorda så att de liknar ena sidan av en mötesstation, d.v.s tåg som genereras i portalen måste vänta tills linjen är fri för att kunna lämna portalen och så länge det väntar tåg i portalen så genereras inga nya fast det borde göras det tidsmässigt. Detta fungerade till en början perfekt!
Efter ett tag märkte jag att vissa tåg började köra mot rött. Detta sker då ett tåg ankommit en mötesstation och fått rött på grund av att ett tåg befinner sig på efterföljande linje
i samma färdriktning. Tåget väntar då en stund men kör sedan förbi signalen och ut på linjen.
Nu skulle man kunna tycka att detta är ok, de färdas ju i samma riktning. Men vad som händer är att i nästa mötesstation står ett tåg i motsatt riktning och väntar på möte med det första tåget på linjen. När detta mötet skett går även detta tåg ut på linjen och hamnar då såklart i konflikt med tåget som körde mot rött.
Jag får känslan av enkelspår, iaf trafikerade sådana, inte är något för TRS eftersom det inte går att signalera dem ordentligt. Samtidigt är det ju tråkigt att bara bygga dubbelspår, särskilt om man ska bygga svenskt eftersom majoriteten av våra banor är enkelspåriga.
//John