Visa ett inlägg
Gammal 2004-04-29, 13:39   #14
bexkman
Junior Member

Reg.datum: Feb 2003
Standard

Snobbar...

Fråga: Hur kan man se 4 MPix? Om bilden är 10 cm i kvadrat innebär det 40 000 bildpunkter per kvadratcentimeter om jag tänker rätt. Jag kan inte se så små punkter.

Räkna för övrigt lite: 4 miljoner pixlar * 3 färger * 256 nyanser (lite) = 12 MB per bild (inte riktigt sant, men ändå). Så en bild som är publicerad här är alltså komprimerad lite drygt 100 gånger. Om bilder ser dåliga ut här, så kan det lika gärna ha att göra med dålig efterbehandling som något annat.

Jag tycker att man ska skaffa sig en kamera som passar en själv. En kamera för tiotusen i händerna på en nybörjare presterar ofta sämre än en kamera för någon tusenlapp. Har själv en Minolta Vectis (2 995:-) och en Minolta Dimage A1 (12 000:-). Gissa vilken jag använder mest?

Så sluta kritisera prislapparna på kameror och börja kritisera bilder istället. Det är både proffsigare och trevligare.

Kul Tobias att du har en ny kamera! Du har bra känsla för kul kameravinklar och sådant, men jag tror att du har nytta av att lära dig om nivå-, kontrast- och färgbalanskommandona i Photoshop. Jag bättrade på en av dina bilder lite snabbt, bedöm själv om du gillar skillnaden.
bexkman besöker inte forumet just nu   Svara med citat