detta är en intressant diskussion och jag har inte velat lägga mig i hur ni tycker hittils.
Om vi tittar till verkligheten så finns det i stort sätt bara två problem om man vill hämta material ifrån utlandet.
1. Är det elfordon så är det dyrt att bygga om dessa om de idag inte kan köras på 16000 volt som vi har i Sverige. Danmnark mfl kör på 25000 volt och inköpspriset + ombyggnad + godkännande från Järnvägsinspektionen blir högre än vad man skulle kunna få in i inkomster i de flesta fall.
2. Spårvidden. I t ex Finland så har de bredare spår och lok och vagnar fungerar inte hos oss utan stora ombyggnader. Samma sak här när det gäller inköpspriset + ombyggnad + godkännande från Järnvägsinspektionen. Man kan inte räkna på detta så att man en dag tjänar på affären.
Så till frågan hur vi gör i simulatorvärlden.... [?] För min egen del så ser jag egentligen bara ett problem med att 'bygga om' fordon. Det är att t ex bygga om en personvagn till ståplats för att få plats med 500 personer som genererar stora inkomster i ekonomin.
Om man däremot skulle vilja inportera ett tyskt ICE-tåg för att köra med i Sverige så ser jag egentligen inget hinder för detta då det skulle gå rent teoretiskt i verkligheten. Man skulle kunna lägga in en testkörningsperiod på .. säg 3 veckor innan den kan komma ut i trafik för att simulera kostnader för godkännande. Tre veckors utgifter innan man kan få in pengar på trafiken känns nog lite i plånboken men det är ingen katastrof.
Vad tycker ni andra?
M v h
/Pursche
www.svttl.se