Visa ett inlägg
Gammal 2004-03-12, 13:45   #8
Jolin
Medlem

Reg.datum: Jan 2002
Standard

Är tågen tillräckligt långt ifrån varandra får båda körsignal även om det leder till låsning senare. Man måste experimentera mycket i aktivitetseditorn och testköra mycket innan man får det att fungera som tänkt.
Ett tjuvknep är att ha "spöktåg", AI-tåg som går en kort sträcka och sedan går upp i rök, som befinner sig nånstans där den som kör aktiviteten aldrig ser tåget.
Använd "passing path" för möten, lägg gärna ut en "passing path" även om du inte planerat in något möte just där just då när du gör din AI-path eller player path.
Testkör i aktivitesteditorn, men kom ihåg att det inte alltid blir likadant där som i verkligheten (kan justeras med "waiting points", dessa följer inte med utanför aktivitetseditorn).
Jag har lagt ner rätt mycket tid på ett aktivitetspaket för Marias Pass (hela linjen inklusive Kalispell på tre aktiviteter, motsvarande ett tjänstgöringspass) och fått experimentera en hel del, just för att få tågen att hamna där jag vill ha dem, och att det ska funka både om man kör fort eller sakta. När man kört en timme eller två, kan det ju skilja lite på var man befinner sig, beroende på körskicklighet etc.
Problemen uppstår även på dubbelspår. På Marias Pass kan man faktiskt bli påkörd av AI-tågen! Det beror på att en del blocksignaler faktiskt tillåter passage (och max 20 miles/h) även i stoppställning.
Jag frontalkrockade med ett mötande AI-tåg, där jag stod still och AI-tåget passerade stoppsignalen....

Jolin
Jolin besöker inte forumet just nu   Svara med citat