Ämne: Malmbanan
Visa ett inlägg
Gammal 2004-03-06, 02:21   #6
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Håller med om "sidorna" här att bygga en verklig rutt... Men, det är ju precis som Pierre säger, det beror ju på vad man vill... Och, i den här hobbyn så finns ju inget rätt eller fel i vad just du gör... Huvudsaken man har ett nöje under vägen man bygger...

Som kuriosa: I LLJ så har jag ju byggt EN malmbana, men inte Malmbanan med stort M... Problemet är lite granna som berörts här och tidigare, det är knepigt med underlag. Jag skulle väldans gärna ha DEM-data om jag skulle bygga en verklig rutt, då skulle det gå lite smidigare.
Nåväl, lite granna kan man kanske göra ändå... Nedanstående bilder är från Dandret på LLJ. Denna spårplan är dock så gott som identisk som en av malmterminalerna i verklighetens Malmbana. Här har jag gått efter bilder på MTAB-sidan, och för att få längder på spår så har jag räknat antalet gantrysar gånger 60m. Ingen exakt återgivning, således, men jag tror att jag just i den här spårplanen fått lite av "själen" i bangården ändå. Tanken är att göra motsvarande på nya malmhamnen i Luleå, i LLJ associerat som Leleå...
Men, det har varit möjligt just för att jag hittat bra bilder, tagna från luften... Annars hade det varit svårt om man inte har en bangårdsritning...

Som synes en hel del miljö kvar att göra, förmodligen placerar jag bara ut diverse "godtyckliga" byggnader, då jag själv inte har tid att bygga de byggnader som finns med på bilden... I en senare release kanske man kan byta ut dom...

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat