Visa ett inlägg
Gammal 2004-02-20, 15:01   #24
ph1567011
Junior Member

Reg.datum: Feb 2004
Standard

Xsteel är en programvara som används för att modellera stålkonstruktioner i 3D, typ Mekano eller LEGO. Där man modellerar upp allt stål, typ balkar pelare plåtar skruvar mm. Sen kommer det fina i kråksången.
Programmet gör egna tillverkningsritningar.

Kan tyvärr inte räkna antalet polygoner men det blir en drackarns massa, som tur är har programmet en mycket bra renderingsmotor, så jag kan alltså vrida och vända på Gasklockan i realtid, vi pratar typ 50 - 60 fps, programmet arbetar i Open GL, så man måste ha ett bra grafikkort alla nvidia eller ATI, själv har jag ett Quadra 900 XGL men det är lite overkill, gasklockan är en liten model om man jämför med vad vi vanligen använder programmet till.

En fördel till, är att flera personer kan modellera samtidigt i samma model.
En person kanske ritar första våningen medans en anna ritar våning 2, en tredje kanske fixar ritningarna som programmet själv har gjort, och en fjärde håller på med beräkningarna i samma program ( Beräknings motorn i Xsteel är STAAD PRO om nu någon ville veta ).

Hoppas att jag svarat på alla frågor.

Som ni förstår så tycker jag att jag har ett förbannat kul jobb, älskade ju LEGO när jag var liten.

Patrick
ph1567011 besöker inte forumet just nu   Svara med citat