Är nog väldigt bra att kika på de olika bangårdarna i Yard duty. Där får man ju en bra uppfattning om spårens funktion...
När jag planerar bangårdar, stora som små, så har jag alltid en funktion som spåren ska klara av att bära. Finns det en tung industri med någon slags tågtrafik, så får man tänka igenom hur det ska ske att växla vagnarna i ordning, både ankommande och avgående tåg. Sedan får man fundera på vad det är för slags bana man efterliknar, en mindre bana har förmodligen inte en ekonomi att göra perfekta spårplaner utan man får kompromissa. Sedan får man ta in i beräkningen trafikintensiteten för den aktuella bangården. Passerar det en huvudlinje med intensiv pendeltågstrafik, så får man se till att växlingsmanövrar kan utföras på sidospår utan att störa linjetrafiken. På en mindre bibana tillåter man sig att utnyttja linjespåren fram till stationsgränsen.
Oavsett hur man funderar, verkligheten tjänar såklart som inspiritationskälla. Men, man vet ju inte aldrig de tankar som föregått planeraren i verkligheten och vad bangården har/är tänkt för sorts trafik, så man måste fundera en hel del själv...
/Mats A