Citat:
quote:Tidigare skrev pussgurkan
[u]ett litet räkne exempel</u>
Låt säga att Svenska 3D-tåg skulle jobba på samma sätt
enl räknare besöks sidan av drygt 484000 unika besökare, låt säga att 10% laddar ner saker = 48400 st 25% av dessa vill ej köra snigelfart utan betalar för detta =12100st
de skall ha £20 för ett 1 års abbonemang = (1 pund=13,29SEK)
£20 x 13,29sek x 12100st =3.216.180Kr
DETTA SKULLE GE EN INTÄKT PÅ 3.2 MILJONER kronor/år
snacka om att stjäla godis från barn !
Detta är knappast självkostnadspris utan ren och skär OCKER
|
Med all respekt för att man kan ha olika sätt att se på saker o ting, men jag har dock en undran över din uträkning...
Siffran 484000 förstår jag att du fått från det antal gjorda besök till Svenska 3D-tåg, man jag tycker kanske inte att det är ett riktigt bra tal att utgå ifrån? Det är nog snarare antalet registrerade medlemmar som skulle vara relevant i den här räkne-labben...
I exemplet Svenska 3D-tåg, så ser jag på huvudforumsidan att det rör sig om dryga 6000 medlemmar... Sen hur många gånger varje medlem är inne och tankar är ju ointressant ur sitens intäktssynpunkt... Med 6000 medlemmar och ett antagande att inte alla har lust att betala en "premium-medlemsavgift", så blir det ju inte i slutänden så många betalande medlemmar i Svenska 3D-tåg-exemplet... Svårt att spekulera i hur många av dessa som skulle vilja kunna ladda hem obehindrat, men om man ser på hur många som är aktiva i forumet, så kanske det stannar vid max 500 betalande medlemmar...
Visst, 500 x 250 spänn (?) är även det en betydande slant... 125.000spänn. Men, en bit ifrån flera miljoner dock... Eller oxå har jag missat nått...
Man kan se fenomenet ur en annan synpunkt oxå...
Jag som ruttbyggare kikade runt lite granna på var man skulle göra av sin rutt så småningom... Kom fram till att ha en egen server eller nått skulle bli rysligt dyrt, i synnerhet när man börja titta på kostnaden för den bandbredd som skulle behövas eftersom en rutt har en betydande filstorlek... I ett sådant perspektiv är jag glad över att det finns siter som uktrainsim.com eller trainsim.com, som har utrymme och bandbredd för att kunna hantera downloadstation för stora rutter.
Visst, jag förstår mycket väl att det kan kännas obekvämt och osmakligt att andra så att säga tjänar pengar på freeware-alster. Det tänker jag inte bestrida, men det går ju att så det i ett annat perspektiv också...
Det är ändå ganska bekvämt att det på dessa siter finns gott om nedladdningsbara saker. uktrainsim.com är ju nu visserligen svårt att få hem något från om man inte är medlem och det kan man ju tycka blir lite för strikt... trainsim.com är ju ganska rimligt ordnad tycker jag, man kommer så gott som alltid in där om man är lite energisk vid inloggningen...
Bara en liten fundering i all välmening.
/Mats A
LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14