Den här tråden har lite utvecklat sig till en tråd om statisk el i samband med elektronik, vilket ju iof inte är helt fel då det handlar om minnen... Hoppas det är ok för dig niofem att jag spinner vidare lite på ESD-vinklingen...
ESD-skador på kretsar vet du inte om du har fått förrän långt senare, precis som Erik säger... Gammal och välkänt inom elektronik-branchen. Som parantes i diskussionen, i all elektronikproduktion så hanteras ALLA komponenter så som dom skulle vara känsliga för statisk el. Således stoppas och hanteras simpla motstånd i ESD-säkra förpackningar, osv... En person som sysslar med elektronikproduktion, har inte bara handledsband, utan även ESD-tofflor. Plus en mängd med andra jordningsåtgärder. Givetvis är det speciella golv som är jordade, annars är det ju ingen mening med ESD-tofflor... Allt detta kostar ju massor med pengar, men man gör det därför att man vet at det är nödvändigt, inte en fix ide... Det kostar ännu mer med garantireparationer...
Angående några volt i minnessammanhang... Minnena är ju inte designade så man kan byta dom under drift så att säga... Så, givet att moderkortet av någon anledning är spänningsatt, alltså även eventuell standby-läge, så är risken stor att kretsar går sönder. Problemet är att en ingång inte får ha en [u]högre </u>potential än vad kretsen spänningsmatas med. Då börjar grejer att leda åt fel håll och då går det trasigt... Så, kort sagt, tänk inte ens tanken att byta ett minne med moderkortet spänningsatt. Du vet aldrig vilken pinne som får kontakt först med moderkortet.
Var och en avgör ju själv om man vill tro på det här med statisk elektricitet. Själv tycker jag det är en ytterst blygsam kostnad och arbete att känna sig trygg och jobba med grejerna jordat. Om man kikar på pussgurkans förslag så är det inte mycket pengar.
Om man nöjer sig med att först jorda sig i något, hur lång tid dröjer det innan du har byggt upp ny laddning, tillräcklig för att skada nått? Fast, oftast har du tur och inget går sönder. Såvitt vi vet...
Hoppas ingen uppfattar detta som "besservissit", det är iallafall inte meningen utan mer att dela med sig av den erfarenhet jag genom åren samlat på mig i ämnet...
/Mats A
LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14