Visa ett inlägg
Gammal 2003-12-13, 12:23   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Jo, en helt bra och riktig kommentar, Pierre. Om man kikar på en del stora kvalitetsruttter så består dom ofta av egentillverkade objekt, dvs mycket miljö-arbete ligger i 3D-objekten. Att som ruttbyggare själv göra det arbetet är orimligt, då ruttbyggandet tar all tid i anspråk. Tyvärr har vi ju inte så många som producerar landskapsobjekt i dagsläget, det är bara ett o annat svenskt objekt är producerat hittills. Vilket är jättebra, tack till dom som gjort dessa objekt, ingen nämnd och ingen glömd. Men, det optimala vore att ha 3D-byggare knutna till projektet.

Ni som har gjort er plikt som goda simmare när ni installerat KMJ och har läst readme har kanske noterat att Mazz har medverkat i rutten på ett litet hörn genom tiderna. De spår som är nya i rutten är lagda av honom, medan en stor del är fortfarande orörda originalspår. Så, KMJ v3 är klar o släppt, men Hawk kan inte hålla fingrarna borta från RE, så det har blivit och blir några uppdateringar, det har ni säkert noterat. Som Hawk redan berättat, nu jobbar vi gemensamt i KMJ v4.

Men, goa vänner, nu är KMJ v4 uppe på ritbordet. 2mil ny bana är redan lagd, var säger vi inte… Och mer blir det… KMJ kommer att genomgå den största förändringen genom tiderna i och med v4. Nu är nämligen KMJ framme vid att konvertera till Xtracks. Det kommer att innebära att samtliga bangårdar kommer att läggas nya spår på, linjesträckningarna kommer att få mer verklighetstrogna kurvor, service och uppställningsspår kommer att tillkomma. Överlag, trafikfunktionen spårmässigt kommer att ses över rejält. Arbetet kommer dock att göras med silkesvantar, så att landskapet är så oförändrat som möjligt. Stationerna kommer vi också att försöka behålla ”själen” i dom, men med förbättrad funktionalitet. Valet att lägga om så gott som alla spår är taget mot bakgrund att vi vill få bättre spårlägen, bättre trafikmöjligheter, längre bangårdar (=möjlighet till längre tåg) mm och att modifiera bitvis på olika ställen tar längre tid än att nylägga allt. Hela rutten kommer att vara fri från dynamiska spår dessutom, för att minska strulrisken med RE.

Vidare kommer vi att spendera en hel del tid på dokumentationen den här gången. Det kommer att följa med bangårdsritningar med spårnamn på samtliga trafikplatser, som man sen bör använda i sina aktiviteter. Signalsättning och banmärkningar kommer att föregås av en projektering på papper först innan den faktiska sättningen sker. Detta för att skyltsättning ska hamna på ett regelriktigare sätt jämfört med verkligheten, signaler ska ha en bra synbarhet och inte placeras efter kurva, försignalavstånd tillräckligt för att kunna stoppa vid rödsignal på betryggande sätt, jämnare hastighetssättning mm mm.

När blir det release då? Hum, vi har nyss börjat arbetet… Kvarndalen just nu är bara en samling med upprivna spår… Hela loop-området, oljehamnen osv är helt återskapat, så vi har redan kommit en bra bit på väg. Men, ni får vänta ett gott tag till 4:an, så njut av 3:an under tiden!

Som ett exempel visar dessa bilder en före och efter –situation. Ni känner säkert till platsen, det är där spåren från oljehamnen och raffinaderiet strålar samman. Inkopplingen av spåren är omarbetade så att oljetågen inte behöver gå ner via kontainerhamnen utan kan gå direkt upp på linjen. Rundgångsspår adderat så att norrgående oljetåg enklare kan komma upp till raffinaderiet.



KMJ v3


KMJ v4

Så, nu är det er tur att bidraga till KMJ4!!! [}] Spårläggning pågår för fullt, som ni ser. Vad har ni för funderingar på vad som skulle vara fint/bra att vi tar hänsyn till i det arbete vi nu genomför? Som sagt, det kommer som vanligt vid nyrelease av KMJ bli en lite längre bansträckning och som vanligt även överraskningsmoment. Det blir förlängningar på fler ställen än bara ett kan vi även säga redan nu. Men, vad är det som DU saknar i KMJ3?? Vad är du missnöjd med i KMJ3? Nu har du tillfälle att påverka!

Puh, nu blev det mycke text... [:0]



[img]
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat