Ämne: El på BlueX
Visa ett inlägg
Gammal 2003-10-17, 15:13   #8
Markus
Senior Member
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Kristinehamn, , Sweden.
Inlägg: 220
Skicka ett meddelande via ICQ till Markus
Standard

Citat:
quote:anledningen till att elen försviner när tåget bromsar beror på att Loket vänder strömriktningen när det el bromsar så att ström alstras i motorerna och där efter matas up i ledningen.
Då man matar up ström i ledningen så går det inte samtidigt att ta ström till elutagen i vagnarna då dom/Omfarmaren Skule explodera av överspäningen som bildas så då går ett automatiskt överbelastnings skyd in och slår av strömen.

Att belysningen fungerar beror på att den går på batterier som ladas upp under gång men ungnen i resturang vagnen slocknar även den för den går på samma slinga som el utagen.
Det hade ju varit en utmärkt förklaring om det inte hade varit för att Rc-loken inte är utrustade med återmatande elbroms. Ett lok (Rc5 1380?) provades på 80-talet med återmatande elbroms, men SJ ansåg att nyttan i förhållande till investeringskostnaden var för liten. De f.d. österrikiska Rc-loken har elbroms, men där bränns effekten bort i luftkylda motståndstrådar.

Det är nog snarare så som ziqane säger, att tåget har passerat över en 0-sektion under inbromsningen. Eluttagen i BlueX får väl matning från omriktad tågvärmespänning, så när spänningen försvinner från tråden försvinner tågvärmen o.s.v.. Ringar på vattnet.

Batterierna som driver belysningen laddas även de via tågvärmen, så belysningen räcker så länge det finns kräm i batterierna. Jag minns en BF4-vagn som brukade gå i tåget jag åker med, den klarade bara ett par minuter vid plattform utan tågvärme under tiden som loket gjorde rundgång innan den drabbades av en total "blackout". Batterierna i den lär ha varit gôrslut.
Markus besöker inte forumet just nu