Visa ett inlägg
Gammal 2003-10-06, 20:24   #24
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev tufftuff

Att göra 2d eller 3d är väl lite tycke och smak också... Största nackdelen med 2d tycker jag är att ytan blir så matt, dvs icke-reflekterande vilken drar ner helhetsintrycket mer än om det är i 3d... Men man sparar ju en hel del som sagt...

(minns någon min fina "superdetaljerade" T21 på hela 2 polygoner!?! -undrar varför ingen ville ha den!? haha)

Men om vi nu får lodisar på våra tåg ja då kanske det blir lite lättare för samvetet med alla 3d-detaljer
Vi skolen icke misströsta, med "bump-maps" kan man troligen göra 2D-ytor mer 3D-lika utan att öka polygonmängden. Jet2-maskinen i TSR2004 lär stödja(?) "reflection maps", som ihop med "specular mapping" ger ett rent 3D-utseende åt 2D-ytor. Du, tufftuff, som är en sån suverän konstruktör, kan väl experimentera med vad som kan göras numera med gmax, och implementeras i Trainz? Du får kanske vänta på en version av gmax, eller Object Explorer, som kan visa dessa förnämliga mappningsmöjligheter.

Du, tufftuff, som har kunskapen: "Keep on constructing!"
(T21 med 2 polygoner? Kanske, om man ser saker ensidigt!?"


LAn
lan besöker inte forumet just nu