Ämne: LLJ [status]
Visa ett inlägg
Gammal 2003-09-26, 12:14   #482
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Zzarr

Hej Mazz!

Jag tycker att det ska vara enkelspår längs stam banan på många ställen. På dom bilder jag har set från malmbanan är det ofta enkelspår. Men kom ihåg, det är bara min åsikt.

Hur som hälst tycker jag LLJ ser jätte bra ut

MVH Zzarr

Hej Zzarr!
tack för din åsikt, uppskattas när nån tycker till!

Det blir dock dubbelspår för hela stomnätet, bara för att jag vill det... Närå, jag resonerar så här att LLJ är inte Malmbanan, eftersom den är långt ifrån en avbildning. Den är snarare EN malmbana.

I min malmbana så är malmtransporterna visserligen anledningen och uppkomsten av banan, men senare har även andra, väldigt betydande transportbehov infunnit sig, med sina heltåg. T.ex oljetransporterna till Antberg, cementtransporterna till Kirvik... På det kommer óxå den mängd med industrier som har vuxit upp utmed banan och allt detta sammataget har naturligtvis gett upphov till en betydande persontrafik, eftersom det här är ett livaktigt område. Med alla dessa trafikslagen som förekommer, så blir det helt enkelt inte bra med en enkelspårsträcka på stomnätet, då skulle aktiviteterna inte bli bra. Primärt ska rutten bli underhållande, sekundärt en avbild av Malmbanan. Men, det kommer ju finnas stora sträckor som är enkelspåriga. de 6 mil långa sträckorna till de två malmfälten är t.ex enkelspåriga båda två. dessa kommer dock inte att färdigställas i första releasen, dock är de spårlagda fram till ändstationen.

Egentligen, så alla baner som inte är stomnätet, dvs Landbäck - Leleå, är enkelspåriga. SJ-banan är ju dock flerspårig. det ger ju lite omväxling också i en och samma aktivitet, vilket jag själv tycker är unbderhållande.

Här på bilden timmerbanan:

Så, jag hoppas att enkelspårsanhängarna ska bli nöjda oxå...

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat