Visa ett inlägg
Gammal 2003-09-24, 23:45   #3
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 808
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Om vi tittar på verkliga livet och det Ra-lok som jag kör så har jag 27 olika körlägen. På det första läget händer inte så mycket men på det andra så gör loket ett litet ryck. Där är det inte fråga om 'steglös' acceleration.
Däremot så kan man få till det i MSTS. Man använder en tagg som heter:
RunUpTimeToMaxForce ( 30.0 )
Siffran inom parentesen skall vara sekunder och denna fungerar underbart på dieselfordon. Jag har dock inte provat på Elfordon.

En annan sak som måste ändras är:
Friction (
100N/m/s 1 -1mph 0 1
5.1N/rad/s 1 -1rad/s 0 1
)

Där 100N/m/s snarare skall vara 1000 än 100. Det är denna parameter man använder programmet Fcalc till. Den räknar ut nya värden på hela första raden efter 100N/m/s.

Till sist så är det också parametrarna:

Mass ( 155t )
NumWheels ( 1 )
och lite längre ned i wagfilen
MaxPower ( 2237kW#3000hp )
MaxForce ( 365.2kN )
MaxContinuousForce ( 365.2)

Alla dessa data är tagna från Pussgurkans T21 och kan nog liknas med en SD40 eller något annat muskedunder.

jag har själv ändrat dessa värden till:

Friction (
745N/m/s 0 1mph 8.90N/m/s 1.8
5.1N/rad/s 1 -1rad/s 0 1
)

Mass ( 56t )
NumWheels ( 3 )
och lite längre ned i wagfilen
MaxPower ( 590kW )
MaxForce ( 180kN )
MaxContinuousForce ( 120kN )

Lokomotorn blir helt annorlunda jämfört med originalet.

Nästa projekt blir att sätta in två växlar ( låg- och högväxel ) som T21 har.



Även Y2 Kustpilen har lite missvisande siffror och dessa är ändrade. Som ni kanske också vet så finns dessa att ladda ned på www.svttl.se om man går in på länken 'Register'. Glöm den 'überbroms' som origianlet hade...


/Pursche
SVTTL
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu