Citat:
quote:Tidigare skrev y3fan
Jag har för mig att hjulen ser illa ut både i TSM o MSTS (genomskinliga), och det finns ingen alfa (på hjulen) och polygonen är rätt riktad. Vad menar du med att jag mappat dem fel (att jag skulle ha använt en bildfil men sen tagit bot den? Nej så är inte fallet. Alla hjulen använder samma fil och på ena sidan syns hjulen.
Jo jag har döpt Hjulen till Wheel1, Wheel2, Wheel3 och wheel4 men det fungerar ändå inte, vad är fel, ska man länka ihop hjulen med en axel och döpa den till Wheel1?
n när man kan få två? - våningar alltså
|
Till att börja med så använder jag mestadels Gmax och har aldrig provat TSM, det finns säkert andra som kan hjälpa dig bättre med det.
Jag
tror att det kan bli problem om du döper hjulen ett och ett, MSTS-dokumentationen har en märklig förmåga att säga hjul och mena axel. Jag gör alltid så att jag slår ihop två hjul och en axel, om jag nu skall ha det, till ett objekt. Sedan brukar jag animera dom själv om jag skall göra något "extra" med dom. När jag döper mina hjul (axlar egentligen) döper jag dom till Wheels1, Wheels2 och så vidare... Om jag sätter dom i en boggie döper jag till Wheels11 för första axeln i första boggien, Wheels12 för andra axeln i första boggien, Boggien får sedan heta 1, 2 och så vidare beroende på hur många boggies man skall ha... (Hur många blir det Robban?)
Det jag menade med att du kanske hade mappat hjulen fel var helt enkelt att du kanske hade lagt mappningen "snett" på ace-filen, så att en del av hjulen hamnade utanför hjulet på bilden. Det du skrev sist att hjulen syntes på ena sidan men inte på den andra låter som ett annat fel. Återigen, jag kan inte TSM, jag kanske är helt ute och cyklar, men det låter som att du antingen har ett objekt som "inte har" någon baksida, dvs det går bara att se det från en sida. Jag vet inte om man kan råka ut för det i TSM, men man kan det i Gmax om man bär sig lite dumt åt. Det andra alternativet skulle kunna vara att du bara har lagt en textur på ena sidan av hjulet? Jag låter någon med TSM-kunskaper ta över här, men det kan vara två idéer att fundera på...
Hoppas att det löser sig!
/Bosse