Visa ett inlägg
Gammal 2003-09-16, 07:56   #21
ErikFalken
Senior Member

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till ErikFalken
Standard

I övriga Europa funderar man nu på varför svenskarna röstade nej. Sanningen är den att vi inte sedan vi gick med i EU har kännt oss som "Europeer", utan som de försiktiga svenskarna som måste avvakta och se om allting. Och visst, nu går det bra för Sverige ekonomiskt, men vad händer om det svänger igen?
Många pratar om att vi nu fick chansen att "säga ifrån". Ifrån vadå? EU? vi är ju redan med i EU, och i praktiken även i EMU, räntan och den svenska kronan styrs till största del av svängningarna i Europa. Skillnaden nu var att vi inte fick någon representant för Sverige i EMU i Frankfurt, utan får flyta med bäst det går.
Det finns många EU motståndare i Sverige, och många av dem röstade nej just för att de var emot EU. Men vi är ju med i EU, så det gäller att se vad som är bäst för Sverige då. Även om man är emot EU går det att rösta ja. Tänk på följande scenario:

Jag är med i en större förening som, trots min motvilja, röstar för och köper en buss. Jag hatar bussar och tycker man skall ta tåget istället. Men nu har vi bussen, men saknar vissa delar som säten och fönster. Det skall givetvis röstas om dessa inköp, men just för att jag är emot bussar röstar jag till nej till detta, och flera med mig, vilket gör att vi får åka buss utan fönster och säten, vi har ju bussen och måste utnyttja den. Detta förefaller säkert som en helt idiotisk jämförelse, men byt ut bussen mot EU och säten och fönster mot EMU.

/Erik
ErikFalken besöker inte forumet just nu