I Göteborg har man ju som alltid en alldeles egen lösning, bättre än allt annat på jorden [}

]
-KomFram, ett megasystem som ska sköta allt mellan himmel och jord, signaler, växlar, skyltar, biljettmaskiner och hållplatsutrop. Rösten som valdes är en man med välklingande mansröst med barytonstämma, totalt utan lokal dialekt och rätt svår att uppfatta i det bakgrundsbuller som finns i vagnarna. Systemet bygger på död räkning med drivhjulsvarv och automatisk nollställning på givna platser. Från början gjordes utropen ett visst antal meter före nästa hållplats, vilket fick konsekvensen att en del utrop gjordes mitt i växlar och korsningar så ingen kunde höra ordentligt. Har tack och lov ändrats. Om man sen skulle önska lite så ville jag hellre haft en kvinnlig röst, helst med lite göteborgsdialekt. Ett klart uppdrag för Anna Mannheimer (Rally)

. Fick lära mig i signaltjänsten i lumpen att röster som ligger lite längre upp i diskanten hörs bättre, fast nån Ingvar Carlsson-röst vill man ju slippa.
/Lars B